سیاست

حامدکرزی : شرط اول ما در قرارداد امنیتی با امریکا صلح در افغانستان است

کابل باختر/3/ قوس
حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز درسخنرانی اختتامیه درختم کار لویه جرگه مشورتی تاکید کرد که شرط اول ما در سند همکاری های امنیتی با امریکا تامین امنیت در کشور است .
به گزارش آژانس باختر ، حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان که درمراسم اختتامیه کارلویه جرگه مشورتی سخن میگفت اظهار داشت، واگذاری یک پایگاه کار مشکل است مگر ما مجبوریت های داشته ایم که توطیه ها و دسایس خارجی ها درسی سال گذشته پیوند داشته است .
کرزی گفت که شرط اولی ما در سند همکاری های امنیتی ، امنیت است.
رییس جمهوری تاکید کرد که سرازهمین لحظه ما اجازه نمیدهیم که امریکائیان برخانه های ما عملیات نمایندهرگاه یکبار این کار تکرار شود قرار داد وجود نخواهد داشت.
حامدکرزی درسخنرانی خود براعاده صلح و ثبات درافغانستان تاکید کرد او یاد آور شد از زمانیکه حرف مذاکرات روی سند همکاری های امنیتی بود جنگ و حوادث در کشور ازدیاد یافت مگر زمانیکه مسئله برگزاری لویه جرگه مشورتی به میان آمد این حوادث کاهش یافت .
به گفته رییس جمهور کرزی درجریان چهارده روز گذشته درتلفات ملکی و تلفات نیروهای امنیتی کاهش قابل ملاحظه یی رونما شده است ، وامید واریم که بعد از عقد قرار داد نیز امنیت همچنان حفظ گردد و خراب نشود.
حامدکرزی این گفته ها را باردیگر تکرار کرد که تامین صلح درافغانستان در قدم اول به امریکا و درقدم دوم به پاکستان برمیگردد و این یک امر ثابت است ومن دلایل زیادی را برای اثبات این گفته ها دارم .
رییس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن اشاره به تعهدات قبلی امریکا و برصورت مشخص روی تعهد آن کشور در رابطه به ایجاد دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر بیان داشت به اساس اطمینان که ازسوی دولت امریکا داده شده بود دفتر طالبان در قطر صرف بخاطر مذاکره با شورای عالی صلح باید مورد استفاده قرارمیگرفت این دفتر نه سفارت بود، نه امارات، نه حکومت و نه حاکمیت مگر طالبان با برافراشتن بیرق و نصب لوحه امارات اسلامی شان نشان دادند که حرف دیگری دارند اگر ما دراین رابطه ازامریکا سند نگرفته بودیم دراین معامله باخته بودیم .
حامدکرزی واضح ساخت که خارجی ها چند بار تقاضا کردند تا بخش های از افغانستان به طالبان واگذار شود مگر ما قبول نکردیم زیرا ما افغانستان واحد میخواهیم هرگاه مخالفان مسلح میخواهند درحکومت سهم داشته باشند حکومت مرکزی وجود دارد.
حامدکرزی باردیگر تاکیدکرد که صلح شرط اولی قرارداد امنیتی با امریکاست اگر آنها صادق باشند این امر امکان پذیر باشد.
رییس جمهوری اسلامی افغانستان در این سخنرانی باردیگر از برگزاری یک انتخابات شفاف و فراگیر درکشور آنهم درموعد معین و مطابق به قانون اساسی کشور سخن گفت و یاد آورشد که ما انتخابات به موقع میخواهیم تا راه معامله گری بند گردد.
وی دریک پیام روشن برای مردم امریکا گفت ملت افغانستان دوستی و نیت نیک خود را ثابت ساختند و میخواهند که امریکا و متحدین غربی آنها نیز صادق باشند و درصداقت با ما عمل نمایند.
قابل ذکر است که درجریان سخنرانی حامدکرزی اعضای لویه جرگه مشورتی نسبت به طرح سند همکاری های امنیتی با امریکا رای مثبت دادند. آنها همچنان قبل ازسخنرانی حامدکرزی یک قطعنامه سی و یک ماده یی را در رابطه به طرح سند همکاری های امنیتی با امریکا تصویب نموده واز رئیس دولت خواستند تا ختم سالروان میلادی آن را امضأ نمایند.
حضرت صبغت الله مجددی شخصیت جهادی ورییس لویه جرگه مشورتی قبل از قرائت دعائیه سخنرانی نموده از رییس جمهوری کشورخواست تا سند همکاری های امنیتی را با امریکا با درنظر داشت منافع ملی، تا ختم سال 2013 میلادی امضاء کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا