تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 23 میزان

کابل باختر/ 23/ میزان
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند.
روزنامه انصار ، دربرگ نخست زیرعنوان ، سناتوران خواستار بررسی قضیه کمین طالبان درسرپل شدند.
به نوشته این روزنامه، به دنبال حمله مرگبار به نیروهای امنیتی درسرپل ، اعضای مجلس سنا خواستار پی گیری دقیق این موضوع شدند.
نیروهای امنیتی کشور روزدوشنبه درولایت سرپل باکمین شورشیان طالب مواجه شدند که درنتیجه 14 نفر از آنها کشته، 17 نفر زخمی و شش نفر به دست طالبان اسیر شدند ، این کمین در مسیر راه نیروهای امنیتی افغانستان که ازولسوالی کوهستانات سرپل برمی گشتند درمسیر دره لقمان و علف سفید انجام شده بود ، با این حال سناتوران میگویندکه دراین حمله حتماً دسیسه ای درکاربوده است .
انصار درمطلب دیگر به میزان مرگ و میر مادران درهنگام ولادت پرداخته و نوشته ، مقام ها در وزارت صحت عامه کشور از میزان بالای مرگ و میر مادران و نوزادان درهنگام ولادت ابراز نکرده و میگویند که هنوزهم درهردو ساعت یک مادر افغان درهنگام ولادت جان می دهد.
استفاده از نام " دولت اسلامی " برای داعش شیطنت خطرناک رسانه ای " وزارت داخله در مبارزه با غصب زمین ناکام بوده است " عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول عنوان کرده و درصفحه های دیگر ، دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، کمیسیون های متهم انتخاباتی و سکوت دولت وحدت ملی ،آغاز کرده ، این روزنامه درمطلب دیگر زیر عنوان ، یک درصد افغاها به بیماری روانی دچارهستند نوشته، وزارت صحت عامه افغانستان فقر، نا امنی ، بیکاری و مهاجرت ها را از عوامل عمده بیماری و مشکلات روانی دراین کشور عنوان میکند.
مقام های این وزارت میگویند که یافته های تازه سازمان صحی جهان نشان میدهد که یک درصد افغان ها بیماری روانی دارند که بیشتر آنان را جوانان و زنان تشکیل میدهد.
ماندگار ، همچنان درصفحه اول از قول وزارت داخله عنوان کرده ، موترهای تعقیبی دیگر قابل تحمل نیست و نوشته سیمینار سه روزه فرماندهان امنیه 34 ولایت افغانستان دیروز با سخنان محمد عمر داوودزی درکابل افتتاح شد.
عمرداوود زی سرپرست وزارت امور داخله در افتتاح این سیمینار گفت " ما درحالت جنگ هستیم ، اما نیروهای امنیتی به ویژه پولیس درسراسر کشور حاکم است که ما سراین موضوع باید فخر کنیم که 13 سال قبل دریک حالت خاصی قرارداشتیم و یک گره درکار ما بود که بدون حمایت جامعه بین المللی توان بازگشایی آنرا نداشتیم که جهان بسیار سخاوت مندانه با ماکمک کردند ."
به گفته او افغانستان نیروهای امنیتی خود را به کمک جهان ساخت و حالا نیروهای امنیتی درساحه جنگ نیاز به کمک جهانی ندارد ، اما درساحه مالی نیازمند هستیم که درچارچوب دو موافقتنامه دراز مدت همکاری مالی وحمایتی کمک خواهیم شد.
او از کمک های جامعه جهانی تشکر کرد و افزود " به جامعه جهانی اطمینان میدهیم که دورنیست ما برای حفظ صلح جهانی شانه به شانه درگوشه های مختلف جهان کارخواهیم کرد " این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول برخی از سناتوران عنوان کرده که وزرا چور به راه انداخته اند ! پرداختن به مساله کابل بانک آغازی نیک اما خطرناک است عنوان های دیگری اندکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگری شده است . اما روزنامه سخن جدید درصفحه اول مطالبی را زیر عنوان های درهر دو ساعت یک مادرمیمیرد ، رخداد خونین سرپل بررسی شود ، کابینه هرچه سریع تر معرفی شود ،روشندلان را فراموش نکنیم و ضعف های پولیس را از زبان سرپرست وزارت امورداخله نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا