تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت 26 جدی

کابل باختر/ 26/ جدی
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در باره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه افغانستان ما ، درصفحه اول خود مطلبی را زیرعنوان سازمان ملل خواستار کمک 430 میلیون دالر به نیازمندان افغانستان شد ، نوشته است .
دفتر هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد " اوچا " شماری از نهادهای امداد رسان بین المللی و حکومت جهت کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان کشور ، فراخوان کمک چهارصدوسی میلیون دالری برای سال 2018 تا 2021 را اعلام کرد .
روزنامه درصفحه اول مطلب دیگر تحت عنوان " گفتگوهای ترکیه و معمای صلح در افغانستان " نگاشته ، حکومت وحدت ملی بارها اعلام کرد که صلح بعداز امنیت جدی ترین اولویت حکومت است و برای رسیدن به آن تلاش های جدی جریان دارد … هرچند حکومت تاکنون واکنش رسمی به گفتگوهای ترکیه نشان نداده است اما شاه حسین مرتضوی سخنگوی رییس جمهور در صفحه توتیرش نوشته است که شرکت کنده گان این مذاکرات از حکومت افغانستان نمایندگی نمیکنند.
از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان میخواند درگفتگو با رسانه ها این گفتگو ها را جعلی و دسیسه استخباراتی " خوانده و اشتراک نمایندگان گروه طالبان را درآن رد کرده است.
روزنامه 8 صبح در صفحه سه مطلبی زیرعنوان " مجلس قانون اجتماعات را رد کرد" نوشته،  روزنامه 8 صبح دریافته بود که رییس جمهور دریک فرمان تقنینی قانون اجتماعات ، اعتراضات و اعتصابات درکشور را توشیح و نافذ ساخته است ، این قانون بدون آن که کوچک ترین نظر و خواسته های جامعه مدنی را درنظر بگیرد ، توشیح شده است.
به قول فعالان مدنی ، حکومت پس از انفاذ این قانون ، میتواند تا حدی زیادی جلو برگزاری تظاهرات، اجتماعات و اعتصابات را بگیرد ، حکومت به راحتی میتواند صدای مخالف ، منتقد و اپوزیسیون را در نطفه خفه کند و این گونه اصل دموکراسی را با چالش روبه رو سازد.
روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست زیر عنوان خواست افغانستان از سازمان ملل ، برپاکستان فشار وارد کند نوشته است ، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با هیات سازمان ملل متحد ، مدارکی را درمورد فعالیت های گروه های تروریستی در خارج ازافغانستان ، به این هیات ارائه کرد.
دراین دیدار همچنان براعمال فشار بالای پاکستان نیز تاکید شده است .
روزنامه ماندگار در صفحه اول مطلبی زیر عنوان غنی ، بدون حمایت امریکا ارتش ما شش ماه هم دوام نمی آورد" نوشته ، رییس حکومت وحدت ملی گفته است که ارتش افغانستان بدون حمایت امریکا حتی شش ماه هم نمیتواند فعالیت کند … رییس جمهور افغانستان همچنین اشاره کرد که 21 نهاد تروریستی در کشور فعالیت دارند.
ماندگار مطلبی دیگر تحت عنوان طالبان پاکستان:تروربی نظیر بوتو کار ما بود نوشته گروه تحریک طالبان پاکستان ده سال بعداز ترور بی نظیر بوتو ، نخست وزیر فقید پاکستان مسوولیت ترور او را به عهده گرفته است.
بی نظیر بوتو در 27 دسامبر 2007 در یک حمله انتحاری در راولپندی پاکستان کشته شد.
همچنان شماری دیگری از روزنامه های چاپ کابل مسایل حاد ملی داخلی و خارجی را به بحث گرفته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا