تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت دو شنبه 22 حوت

کابل باختر/ 22/ حوت

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر نموده اند.

 روزنامه وحدت در صفحه اول از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نوشته : ایجاد پایگاه دایمی امریکا درافغانستان مساله بعدی است .

سربازان امریکایی ده غیر نظامی افغان را از پا در آورده ، عنوان مطلب دیگری میباشد که روزنامه وحدت در صفحه اول آن را نشر کرده است.

وحدت درصفحه اخیر از قول مردم بامیان نوشته که آنها خواستار مجازات عاملان تخریب پیکره های بودا شدند.

وحدت درصفحات دیگر شماره امروزی مطالب دیگری را نشر کرده است اما روزنامه سروش ملت ، زیر عنوان ، اشتباهات مکرر نیروهای امریکایی و تبعات ناخواسته ی آن به حمله یک سرباز امریکایی بالای مردم ملکی توجه کرده مطلب مفصلی را در صفحه اول نشر کرده است.

سروش ملت نیز در همین صفحه از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نوشته : ایجاد پایگاه دایمی امریکا درافغانستان مساله بعدی است .

اعتیاد و شیوه های موثر مبارزه ، آن ، گرجستان درانتظار پیوستن به ناتو ، کمبود مسکن ورجوع بی رویه مردم درکابل از جمله عنوان های دیگری است که در صفحات مختلف سروش ملت چاپ شده است.

به همین ترتیب روزنامه سروش ملت در صفحه اخیر شماره امروزی به احتمال بروزتنش بین قطر و کویت نیز توجه و نیز درهمین صفحه خبر داده که پنج زندانی طالبان از گوانتانامو به قطر منتقل میشوند.

 سروش ملت همچنان خبرداده که وزارت مالیه 44 درصد بودجه انکشافی خود را مصرف کرده است.

روزنامه انصاف برگ نخست را با نقل قول از سخنان حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان آغاز کرده و نوشته آزادی هایی که دردین مقدس اسلام برای زنان گنجانیده شده است باید به درستی با قوانین جامعه تطبیق شود.

 این روزنامه در همین صفحه به مراسم تجلیل از هفدهمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری توجه کرده و نوشته که شهادت استاد مزاری نه تنها دل یک حزب ، یک قوم و یک کشور را شکست ، بلکه شهادت ایشان در سطح بین المللی نیز بسیار ناراحت کننده بود.

 انصاف در صفحه اخیر نوشته اعتراضات به شمال و جنوب عربستان هم کشیده شد.

 به همین ترتیب روزنامه ماندگار در برگ نخست به مراسم گرامی داشت نخستین سالروز شهادت مولانا سید خیلی زیر عنوان برای پس از سال 2014 آماده باشیم این موضوع را دنبال کرده است .

 ماندگار درهمین صفحه از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نوشته که مردم را مخاطب قرارداده گفته است که نگران آینده نباشد.

 پاکستانی ها خاطرات شان را از جنگ برضد مقاومت نگاشته اند مطلب دیگری است که از قول وزیر داخله کشور به آن پرداخته است به نوشته این روزنامه وزیر داخله کشور میگوید که برخی از فرماندهان پاکستانی که برضد جبهه مقاومت افغانستان در شمالی می جنگیدند ، خاطرات شان را ازاین نبرد نگاشته اند . این افسران پاکستانی مشمول گروه طالبان بودند.

 ماندگار در صفحه اول از قول سفیر انگلستان درکابل آورده است : ما پیروز نشده ایم . به نوشته این روزنامه سفیر انگلیس درکابل گفته است که اشتباه بزرگ ما درافغانستان این بودکه فکر می کردیم پیروز شده ایم .

روزنامه ماندگار همچنان در صفحات دیگر شماره امروزی مطالب دیگری را نشر کرده است.

 روزنامه سخن جدید در برگ نخست نوشته : درسخنان رییس جمهور مطرح شد : خروج نظامیان خارجی با حفظ عضویت جهانی ، به نفع افغانستان است .

این روزنامه نیز در همین صفحه نوشته : قتل 16 فردملکی توسط سربازامریکایی در قندهار صورت گرفت این روزنامه نیز در صفحه اول از قول سفیر انگلستان درکابل نوشته که کشورهای غربی درافغانستان ، اشتباهات زیادی داشته اند.

 اسرائیل دولت متجاوز منطقه است مطلب دیگری است که این روزنامه در صفحه اخیر نوشته است .

 به همین ترتیب روزنامه هشت صبح و دیگران نیز با مطالب مشابه ای را نشر کرده اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا