تبصره و مرور بر مطبوعات

تفسیربرخبر!

 

آگاهان سیاسی! قتل ملانذیرنشانهء از کشمکش های زیر زمینی میان  پاکستان  وامریکا است

کابل 15 جدی باختر

ملا نذیر یک فرد  قدرتمند از طالبان پاکستانی در مناطق قبائیلی اوایل صبح پنجشنبه  در منطقه برمل وزیرستان شمالی توسط یک  طیاره بدون سرنشین نیروهای امریکایی کشته شد.

دراین حادثه هشت تن دیگر به  شمول معاون ملا نذیر نیزجان باختند.

این  حمله در حالی صورت میگیرد  که پاکستان  بار بار حملات طیارات بدون سرنشین امریکا برمناطق قبایلی را محکوم نموده خواستار خاتمه بخشیدن به چنین حملات شده و ادامه آن رانقض  حاکمیت پاکستان دانسته است. در حالیکه امریکا بدون توجه به این هشدار پاکستان، شکار قوماندانان و افراد سرشناس طالبان  و افراد وابسته به القاعده را در آنکشور ادامه میدهد و استفاده از طیارات بدون سرنشین را موثرترین راه برای کوبیدن  این افراد میداند.

کشته شدن ملا نذیر و همران او در تداوم همین برنامه صورت گرفته است وامریکا در اولین روز های سال نو میلادی حمله پردستآورد  را در وزیرستان سازماندهی کرد.

باوجودآنکه قتل شماری از افراد طالبان و جنگجویان خارجی القاعده درمناطق  قبایلی درگذشته تنهاباعث اعتراض و محکوم نمودن ازجانب پاکستان شده مگر آگاهان سیاسی حادثه اخیر را مجزا از سایر حملات طیارات بدون سرنشین امریکا میدانند.

 در حادثه اخیر ملا نذیرکه از او به عنوان یک متحد و همکار نظامیان پاکستانی یاد  میشد کشته شد. گفته شده که نظامیان پاکستانی در وجود ملا نذیر توانستند انشعاب جدی و غیر قابل ترمیم را در میان طالبان پاکستانی به میان آورند او زمانی روابط نزدیکی با ملا بیت الله مسحود داشت مگر بعد از کشته شدن بیت الله مسحود با برادر او حکیم الله مسحود روی جاگزینی  اختلاف پیدا کرد بعدآ راهش را با او جداساخت و شاخه دیگری از طالبان را ایجاد کرد و درسال 2007 میلادی معاهده عدم خشونت و آتش بس را با نظامیان پاکستان امضا نمود و در سال 2009 این معاهده را تجدید نمود.

ملا نذیربیشتر به جنگ در افغانستان که او به آن  جهاد علیه  اشغالگران خارجی  و به اصطلاح حکومت تحت الحمایه غرب نام نهاده بود تمرکز داشت در حالیکه جناح دیگر طالبان پاکستانی که از سوی حکیم الله مسحود اداره  میشود جنگ با حکومت پاکستان  را نیز حتمی میدانند وبه این باوراند که حکومت آنکشور از سوی امریکا و غرب تغذیه میشود.

آگاهان سیاسی براین نکته  تاکید دارند که ملا نذیر بیشتر از حلقات نظامی پاکستان دستورمیگرفت وحمایت پولی آنان را با خود داشت وجه مشترک ملا نذیر ونظامیان دراستخبارات وارتش پاکستان دراین  است که هردو از ادامه جنگ به افغانستان سخن گفته  اند.

ملا نذیر حدود دوماه قبل در وانه  وزیرستان هدف یک حمله انتحاری قرارگرفت و به شدت زخمی شد، طرفداران ملا نذیر که وابسته به قوم وزیراند حکیم  الله  مسحود را  مسوول آن دانستند و حکیم الله  مسحود و افرادش را واداشتند  تامناطق وزیر را رهاکند ومسحود بعد از جنگهای صوات به مناطق وزیرستان شمالی متواری شده بود.

آگاهان سیاسی به این عقیده اندکه مرگ ملا نذیر میتواند کشمکش های زیر زمینی میان نظامیان پاکستانی و امریکا را تشدید بخشد زیرا از ملا نذیر به عنوان مهرهء  غرض ادامه جنگ در افغانستان استفاده میشد و افراد وی درکنار شبکه حقانی کار میکردند ونظامیان پاکستان در نبود ملا نذیر خلا را در برنامه های شان در افغانستان احساس خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا