امنیت

ناتو: تصمیم در مورد پایگاه نظامی چین مربوط حکومت افغانستان میشود

صدای امریکا – باختر26 دلو
ینز استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو می گوید که حل بحران افغانستان بدون همکاری نزدیک کشور های منطقه به ویژه چین نا ممکن است.
منشی عمومی ناتو که روز چهارشنبه پس از پایان روز نخست نشست وزرای دفاع کشور های آن پیمان با خبرنگاران صحبت کرد، همچنین گفت که ناتو از حکومت وحدت ملی حمایت می کند و کابل را تشویق می کند تا با شرکای ناتو در منطقه یکجا کار کند.
آقای استولتنبرگ در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که واکنش ناتو در برابر گزارش های نشر شده مبنی بر ایجاد یک پایگاه نظامی توسط چین در افغانستان چه خواهد بود گفت که افغانستان یک کشور مستقل بوده و تصامیم اش را حکومت آن کشور می گیرد.
منشی عمومی ناتو گفت"تصمیم در مورد اینکه آیا چین در افغانستان حضور نظامی داشته باشد و یا خیر، مربوط ناتو نبوده بلکه حکومت افغانستان در مورد آن باید تصمیم بگیرد… ما از حکومت افغانستان حمایت می کنیم و به فیصله های آن احترام می گذاریم و پیام مهم این است که تصمیم در مورد پایگاه نظامی چین باید توسط حکومت افغانستان گرفته شود."
آقای استولتنبرگ پیش از این گفته بود که شمار سربازان تحت فرمان این پیمان در افغانستان در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ هزار تن می رسید اما ناتو تصمیم گرفته تا امسال سه هزار سرباز بیشتر را به افغانستان اعزام کند و به این ترتیب شمار سربازان ناتو را در آن کشور به ۱۶ هزار تن افزایش بدهد.
این در حالیست که کی بیلی هچیسن، نماینده دایمی ایالات متحده در ناتو روز سه شنبه بر اهمیت ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان تاکید ورزید و گفت که در نشست وزرای دفاع کشور های عضو ناتو، در مورد چگونگی ادامه این ماموریت، همکاری با اردوی افغانستان و رسیدگی به تهدید های امنیتی در منطقه نیز بحث خواهد شد.
خانم هچیسن همچنین از پاکستان خواست تا جلو فعالیت های طالبان را بگیرد و در ساختن یک افغانستان قوی، در کنار امریکا و ناتو بایستد.
نماینده دایمی امریکا در ناتو افزود که استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان بر یک راه حل منطقه یی برای بحران در آن کشور تاکید دارد. او گفت که امریکا می خواهد تا هند، چین و هر کشور دیگری که خواستار داشتن نقش سازنده و مفید برای بازسازی افغانستان باشد، در تطبیق این استراتیژی شامل شود.
در همین حال، منشی عمومی ناتو روز نخست نشست وزرای دفاع کشور های عضو آن پیمان را مثمر توصیف کرد و گفت که تصامیم بزرگ در مورد عصری ساختن ساختار فرماندهی ناتو گرفته شد.
او همچنین افزود که اعضای ناتو در حال ازدیاد بودجه دفاعی شان می باشند.
آقای استولتنبرگ گفت"در سال ۲۰۱۴، تنها سه عضو ناتو دو در صد تولید ناخالص داخلی خود و یا بیشتر از آن را صرف بودجه دفاعی کردند. امسال ما انتظار داریم تا هشت عضو ناتو دو در صد تولید ناخالص داخلی خود را برای مقاصد دفاعی مصرف کند. و تا سال ۲۰۲۴ ما توقع داریم که کم از کم ۱۵ عضو ناتو دو در صد تولید ناخالص داخلی و یا بیشتر از آن را صرف بودجه دفاعی بکند."
افزایش بودجه دفاعی کشور های عضو ناتو یکی از خواست های عمده دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده می باشد.
قرار است وزرای دفاع ناتو امروز پنجشنبه در مورد خواست امریکا مبنی بر ایجاد یک ماموریت جدید آن پیمان به منظور آموزش و مشوره دهی نیرو های عراقی بحث کنند.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا