تبصره و مرور بر مطبوعات

مسوولان امنیتی: نگرانی ها، بابت افغانستان بعداز 2014 موجه نیست

 

کابل/9/میزان/باختر

وزیر خارجه ازبکستان میگوید: کشورش نگران خروج نیروهای خارجی از افغانستان بوده زیرا بیم آن میرود که این کشور بعداز سال 2014 صحنه درگیری میان گروه های رقیب گردد.

عبدالعزیز کامیلوف وزیر خارجه ازبکستان در تازه ترین اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان درسال 2014 این کشور با مشکلات جدی روبرو خواهد شد او نگراني خود را در مورد وضعیت امنیتی افغانستان بعداز خروج نیروهای خارجی از افغانستان ابراز داشت و گفت چنین شرایط باعث درگیری میان گروه های رقیب خواهد شد بیناد گرایی و تند روی گسترش خواهد یافت ، قاچاق مواد مخدر افزایش یافته و مشکلات را در منطقه بیشتر خواهد ساخت.

 کامیلوف پیشنهاد کرد بعداز خروج نیروهای خارجی از افغانستان تحت نظارت سازمان ملل متحد گروه تماس ایجاد گردد که در آن به شمول امریکا ناتو، روسیه کشورهای همسایه افغانستان سهیم داشته باشند.

اظهارات وزير خارجه ازبكستان در حالی بیان میشود که در افغانستان نسبت به چنین نگرانی ها حرف هاي متضاد وجود دارد.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل سیاسی تا اندازه با حرف و گفته های وزیر خارجه ازبکستان موافق است و میگوید هرگاه نسبت به آینده، تدابیر و اقدامات جامعه روی دست گرفته نشود و حلقات مغرض منطقه به مجامع بین المللی تعهد مشخص ندهند نمیتوان صلح را در افغانستان تضمین کرد .

او میگوید که طالبان و حزب اسلامی برقدرت نمایی اتکا دارند و در عملکرد احزاب و ائتلاف های سیاسی که به عنوان اپوزيسیون فعالیت دارند نیز همگانی وجود ندارد.

مگر یک نماینده مردم کابل در ولسی جرگه با گفته های وزیر خارجه ازبکستان و جنرال عتیق الله امرخیل چندان موافق نیست او میگوید اول این امر ضرور نیست که خارجی ها همیشه برای ما تعهد دهند و امور دفاعی ما را به عهده گیرند ،خروج خارجی از افغانستان باید حتمی باشد تا بالاخره ما هم مسوولیت و مکلفیت های خود را در قبال کشور بدانیم.

این عضو پارلمان که نمي خواهد نامش گرفته شود به ادامه میگوید که خروج نیروهای خارجی در چوکات یک میکانیزم است و جامعه جهانی تعهدات در قبال افغانستان دارد هرگاه تعهد و عمل وجود داشته باشد بدون شک افغانستان به گذشته تاریک باز نخواهد گشت.

این درحالیست که مقامات وزارت دفاع و داخله افغانستان بارها تاکید داشته اند که پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی، یک پروسه غیر قابل بازگشت بوده و نگرانی ازبابت خروج نیروهای خارجی وجود ندارد زیرا نهادهای امنیتی افغان در حال مسوولیت پذیری امنیتی بوده و در حال حاضر هفتاد و پنج فیصد از اراضی کشور از سوی نهاد های امنیتی افغان پاسداری میشوند وآنها دراین مدت این امکان ودرایت شان را به اثبات رسانیده اند که توان مقابله با نا امنی را دارند ضمناً کار غرض بهبود کمی و کیفی نیروهای امنیتی افغان ادامه دارد و آنها تا سال 2014 با امکانات بهتر امور دفاعی و امنیتی را پیش خواهند برد.

 پس دلیل برای نگرانی از بابت خروج عساکر خارجی وجود ندارد و کشورهای همسایه باید واقعیت ها را درک نمایند.

موضوع دیگر که در سخنان وزیر خارجه ازبکستان انعکاس یافت ایجاد گروه تماس در رابطه به افغانستان بوده است. این موضوع را با منابع خبری وزارت امور خارجه مطرح نمودیم آنها میگویند که به زودی در این مورد نظرشان را بیان خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا