تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روز نامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت شنبه 14 دلو

 

کابل باختر/ 14/ دلو

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه هشت صبح برگ اول شماره امروزی را با مطلبی زیر عنوان ، پدر کودک مقتول هراتی : تا زمان اجرای عدالت جسد پسرم را به خاک نمی سپارم . این روزنامه این مطلب را در صفحه هفتم شماره امروزی دنبال کرده و نوشته .

آدم ربایان حدود45 روز پیش یک کودک را از شهر هرات ربودند و پس از گرفتن پولی هنگفت از نزد بستگانش او را کشتند .

 قتل این کودک هشت ساله ، باردیگر آرامش باشنده گان هرات را برهم زده و موجی از نگرانی ها را درمیان مردم این ولایت به وجود آورده است.

 علی سینا حدود یک و نیم ماه پیش از مربوطات ناحیه ی سوم شهر هرات ربوده شد و روز پنج شنبه گذشته جسد ش از منطقه امام شش نور از مربوطات ولسوالی انجیل این ولایت پیدا شد به نوشته این روزنامه : نذیر احمد نورزی ، پدرکودک مقتول گفته است : فرزندم توسط یکی از محافظان امنیتی خودم ربوده شده بود و من دراین مدت زمان 90 هزار دالر را به خاطر رهایی فرزندم به آدم ربایان پرداختم اما بی خبر از آن که حدود 20 روز پیش این قاتلان فرزندم را به قتل رسانده اند . به نوشته این روزنامه او گفته است جز اعدام عاملان این جنایت ، هیچ کار دیگری برایم تسلی خاطرنیست واجرای این کار را از رییس جمهور کشور می خواهم من تا زمانی که حکم اعدام را رییس جمهور کشور بالای قاتلان پسرم تطبیق نکند ، جسد را به خاک نمی سپارم .

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح همچنان در صفحه اول خبرداده که دور سوم مذاکرات نماینده گان افغانستان و ایالات متحده امریکا در باره امضا سند امنیتی روزپنجشنبه در کابل انجام شد به نوشته این روزنامه برخی منابع در حکومت افغانستان میگویند که جزئیات بیشتر درمورد بحث ها انجام شده دردور سوم از مذاکرات میان هیات افغانستان و امریکا برسر امضای سند امنیتی در روز های آینده ارایه خواهد شد.

هشت صبح همچنان دربرگ نخست زیر عنوان ارتش پاکستان در پی منافع حداقلی : نوشته پاکستانی ها از تعهد غرب برای حمایت استراتیژیک نیروهای امنیتی افغان ، تصمیم کابل و واشنگتن برای امضای یک قرارداد دو جانبه امنیتی و امضای موافقتنامه  استراتیژیک افغانستان و امریکا ، به این جمع بندی رسیده اندکه پیروزی نظامی طالبان دیگر ممکن نیست .

این روزنامه این مطلب را درصفحه چهارم دنبال کرده و دربرگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است .

 اماروزنامه  آرمان ملی ، سر مقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، باید دولت افغانستان تصمیم بگیرد نوشته و آورده است ، برخی از کشور های عضو ناتو از جمله فرانسه و آلمان مدعی هستند حال که امریکا قراراست در افغانستان باقی بماند ما نیز کارهای ناتمام داریم و نیروهای نظامی کشور های ما باید درافغانستان باقی بمانند . درواقع شعار ناتو این است باهم داخل شده ایم و باهم خارج خواهیم شد.

به نوشته این روزنامه مدتی است که مقامات ناتو وافغانستان درمورد این که بعداز سال 2014 چه تعداد نیروهای نظامی خارجی درافغانستان باقی بماند و نیروهای نظامی موجود چه زمانی خارج شوند تصمیم گیری کنند ، اما این مساله یکسره به تعویق می افتد.

ماموریت نظامی آلمان درافغانستان تمدید شد ، عطامحمد نوروالی بلخ ، برای نامزد شدنم در انتخابات ، با آقای کرزی تفاهم می کنم حاجی محمد محقق گفته های امرالله صالح را ردکرد.

 به بندکجکی توجه نمیشود ، از جمله عنوان های میباشند که روز نامه آرمان ملی درصفحه اول پرداخته است ، این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی به دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، تاکید نامزد وزارت دفاع امریکا به مصوونیت قضایی نظامیان این کشور درافغانستان آغاز کرده ، و در همین صفحه زیر عنوان امریکا ، افغانستان را از خرید نفت ایران برحذر داشت نوشته در ادامه سیاست های خصمانه امریکا علیه ایران و دخالت در امور داخلی سایر کشور ها ، وزارت امور خارجه امریکا ، افغانستان را از خرید نفت ایران بر حذر داشت .

 به نوشته این روزنامه ؛ به دنبال انتشار اخبار مبنی بر تصمیم افغانستان برای خرید نفت ایران ویکتوریا نولاند ، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت : دولت افغانستان و دیگر شرکا را به نگاه جدی به تحریم های امریکا علیه ایران تشویق کرده و از آنها خواستیم تا هیچ گونه ارتباطی میان افغانستان و ایران ، این قانون امریکا را نقض کند.

سخن جدید همچنان در صفحه اول از کمک 300 ملیون دالری بانک توسعه آسیایی به افغانستان خبرداده  و نوشته که بانک توسعه آسیایی 300 ملیون دالر کمک بلاعوض برای بخش های انرژی ، حمل و نقل و مدیریت منابع آبی افغانستان اختصاص داد سخن جدید همچنان درصفحه اول خبر داده که نظامیان آلمان ماموریت شان را درافغانستان تمدید کردند به نوشته سخن جدید یک انجنیر شهروند افغانستان تلاش دارد تا بزرگترین ساعت دنیا و بهترین تاور کلاک جهان را درافغانستان بسازد.

 انجنیر محمد یاسین زندگی تااکنون دو نمونه از ساعت که قراراست یکی از نمونه های آن شکل بزرگترین ساعت دنیا را بگیرد ساخته است آقای زنده گی به خبرنگار بخدی گفته است ، دو نمونه که ساخته شده است ، از نوع کیفیت و سنجش زمان با بهترین نوع ساعت دنیا رقابت میکند و قراراست نمونه سومی آن نیز به شکل مربع 9 متر در 9 متر ساخته شود.

 به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، وحدت ، ماندگار و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا