جهان

رییس جمهور سابق قرغیزستان به حبس ابد محکوم شد

بشکیک – ایرنا – 5 اسد – باختر
یک محکمه نظامی قرغیزستان «قربان بیک باقی اف» رییس جمهور اسبق این کشور را به همراه برادرش و صدراعظم سابق به طورغیابی محاکمه و به حبس ابد محکوم کرد.
خبرگزاری شین هوا از «بیشکیک» پایتخت قزغزستان گزارش داد که قاضی «دمیر انوربیک اف» که مسوولیت رسیدگی به دوسیه « باقی اف» را به عهده داشت، در حکم خود اعلام کرد: طبق نظر محکمه، رییس جمهور اسبق به همراه برادرش «ژانیش باقی اف» و «دانیال حسین اف» صدراعظم سابق قزغزستان به دلیل اتهام های متعدد، ازجمله کشتار جمعی تظاهرکنندگان در سال 2010 میلادی مقصر شناخته شده اند.
بر اساس این گزارش، طبق حکم محکمه، باقی اف و برادرش که سمت ریاست سرویس امنیت دولتی را به عهده داشت، علاوه بر مجازات حبس ابد، به توقیف اموال و سه سال محرومیت از حق برخورداری از مشاغل ویژه و شرکت در فعالیت های خاص محکوم شدند.
صدراعظم سابق قزغزستان نیز به مجازات مشابه محکوم شد.
این سه نفر، از سوی مسوولین قزغزستان تحت پیگرد بین المللی قرار دارند و گفته می شود رییس جمهور اسبق این کشور به همراه برادرش در بلاروس بسر می برد و تلاش ها برای استرداد آنان تاکنون بی نتیجه بوده است. محل زندگی صدراعظم سابق قرغیزستان نیز نامعلوم است.
همچنین چند نفر از مقامات عالی رتبه در دولت «باقی اف» نیز به خاطر شرکت در قتل یا تلاش برای قتل، مجرم شناخته شده اند و به مجازات شش تا 25 سال حبس محکوم شدند که محاکمه سه نفر از آنان به صورت غیابی برگزار شد.
در پی بروز اعتراض ها علیه «باقی اف» در سال 2010 میلادی و درگیری خونین بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی این کشور 87 نفر کشته و حدود 500 نفر مجروح شدند.
پس از فرار «باقی اف» از قزغزستان یک دولت موقت به ریاست جناح مخالف تشکیل شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا