تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۵  سنبله/ باختر
امروزشنبه پانزدهم سنبله، آغاز روز هفتۀ شهید در کشور است و این فرصتی است که  خون شهدا را پاس داریم و اندیشه های والای شان را گرامی داریم .
مفسرآژانس باختر می نگارد؛مردم افغانستان در چهل سال گذشته با انواع ناملایمت ها مواجه بودند و دربرابر تجاوزومداخله های بیرونی٫هراس افگنی و افراط گرایی  ایستاده شدند ، مبارزه کردند و موفقیت هایی به دست آوردند.
مگر رسیدن به موفقیت خالی از دشواری ها نبود مردم  در چهل سال گذشته، در داعیۀ برحق مبارزه در برابرانواع  تجاوز  و سلطه گرایی، بهترین فرزندان شان را از دست دادند.
اگر ما امروز، از امنیت نسبی در کشور سود می بریم، اگر حرف از اقتدار ملی در صحنۀ ملی و بین المللی را به زبان می آوریم و اگر در شرایط موجود فرزندان ما به درس و آموزش می پردازند و اگر حرف از فضای باز سیاسی و دموکراسی در کشور است.
همه زاده جان فشانی آنانی است که برای یک داعیۀ برحق ملی مبارزه کردند ،جان شان را فدا کردند تا ما صاحب هویت و اقتدار ملی باشیم.
یادبود از شهدا وگرامی داشت  از جان‌فشانی شهدا،بر ما یک  امر حتمی و لازمی است،آنان اندیشه‌های بلند و متعالی برای آیندۀ این سرزمین و مردم آن داشتند و در راه همین اندیشه ها قربان شدند.
  یاد بود از شهدا  برای نسل امروز و فردای ما، می‌تواند یک الگو و یک الهام باشد درس از وطنپرستی ایثار و فداکاری است که می آموزاند چگونه از ارزش های ملی پاسداری کرد و چگونه هویت و اقتدار ملی را حفظ کرد.
یاد بود از شهدا و مقام والای آنان نمی تواند در قالب چند واژه و چند جمله جا گیرد.
ما در هفتۀ شهید باید به گونه یی عمل کنیم که با روح و آرمان شهدا پیوند داشته باشد. در حالی امروز تجلیل از هفته شهید و یاد بود از شهدا رنگ  وبوی دیگر گرفته است ،نهاد هایی که باید به خانواده های شهدا رسیدگی کنند  از این هفته بیشتر نمادین استفاده می کنند و شماری هم این هفته را فرصتی برای زورآزمایی و نمایش قدرت بر گزیده اند که هر دو به اشتباه رفته اند.
مشکل در این است که ما از آرمان های شهدا  شناخت نداریم و این باعث شده است که یکی هفتۀ شهید را فرصت تبلیغاتی و ابزاری  برای خود فکرکند و در این میان، ناکرده ها را،کارکرده بگوید  به رخ مردم بکشد و دیگری هفته شهید را هفته قدرت و زورنمایی بداند و خود را بر جامعه تحمیل کنند به این ترتیب رسم یاد بود از شهید به گونه ییتغییر کرده است.
در حالی که امروز خانواده های شهدا،وضعیت اسفباری دارند، فقر اقتصادی گلوی آنان را می فشارد، فقر،ادامه جنگ  و نبود یک مدیریت سالم، امکانات آموزش  ودرس  وکار را از بیشترین فرزندان و باز ماندگان  شهدا گرفته است .
ورثۀ شهدا به دریافت حقوق شلان با مشکلات زیادی منجمله فساد اداری مواجه اند،نبود یک احصائیه درست ودقیق سبب شده است که ورثۀ شهدا به حقوق مالی شان نرسند .
نهاد های حکومتی خود موجودیت افراد خیالی را دراحصائیۀ شهدا رد نکرده اند مگر برای اصلاح این معضل نیز کاری چندانی نشده است.
پولی که به عنوان حقوق برای ورثه شهدا در کنار آن که، کم و ناچیز است به وقت و زمان آن پرداخت نمی شود،کمبود بودجه و کسر بودجه دلیل همیشگی و بی معنا است که از سوی نهاد های مربوط آن را تکرار می کنند.
مشکلات خانواده ها و یا ورثه شهدا یکی دو تا نیست،بی شمار و بی حساب است ودر مقابل آن، کاری که کرده شده است هم کم است .
هفته شهید بار دیگر تجلیل می شود که مردم آن را یک  رسم نمادین تعریف می کنند.
مگر فلسفۀ این روز باید کاهش مشکلات و چالش هایی باشد که دامنگیر خانواده  هایی شهدا است باید هفته شهید را به مفهوم واقعی آن باز گردانید و آن را فرصتی برای حمایت از خانواده های شهدا مبدل کرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا