تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت یکشنبه 15 ثور

کابل باختر/ 15/ ثور
شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش هایی درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر باتوجه به عنوان های درشت برخی از این روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه ویسا ، درصفحه اول ازقول نشریه لاس انجلس تایمز عنوان کرده است حقایق شکست امریکا با اخبار جعلی پوشانده می شود.
به نوشته این روزنامه نشریه امریکایی لاس انجلس تایمز با اشاره به شاخص های جنگی درافغانستان و محرمانه شدن اطلاعات دراین باره نوشت که واشنگتن درافغانستان ناکام بوده است و برای پوشاندن این شکست درباره افغانستان اخبار جعلی منتشر می شود.
به نوشته این روزنامه سرمفتش خاص امریکا درامور بازسازی افغانستان موسوم به سیگار درتازه ترین گزارش خود آورده است که با وجود حضور نیروهای خارجی هیچکدام از شاخص ها نشاندهنده آن نیست که نیروهای افغان درحال پیروزی درجنگ هستند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درهمین صفحه از قول کانگرس امریکا آورده است دهلی نو تمایلی به برقراری روابط عمیق دفاعی با افغانستان ندارد.
به نوشته این روزنامه مرکز تحقیقی کانگرس امریکا اعلام کرد هند باوجود اینکه یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان محسوب می شود اما تمایلی به تعمیق روابط دفاعی با این کشور ندارد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درمطلب دیگر زیر عنوان ناتو و یوناما از پیشنهادات جرگه مشورتی صلح حمایت کردند، نوشته است دفتر معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان یوناما و سازمان پیمان اتلاتیک شمالی ناتو از پیشنهادات لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان حمایت کردند، روزنامه موضوع را دنبال کرده است.
لویه جرگه مشورتی صلح میلیون ها افغانی زیان به سکتور خصوصی وارد کرده است عنوان دیگری می باشدکه روزنامه درصفحه اول به نشر آن پرداخته است .
ویسا ، همچنان درصفحه اول زیر عنوان مرا به خیرتو امیدنیست ، شر مرسان نوشته کرده است متاسفانه با گذشت چهل سال جنگ درافغانستان واندوخته ها و تجارب عملی هنوز هم مردم ما اغلباً یا احساساتی قضاوت می کنند یا هم عاطفی، باور من این است تازمانی که وضعیت حاکم کشور ما ریشه یابی نشود نمی توان راه حلی برای آن تدارک دید.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درصفحه های دیگر دنبال سایر مطالب شده است.
اما روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب زیر عنوان براساس قانون رییس جمهور نمی تواند زندانیان طالبان را رهاکند آغازکرده است و درهمین صفحه زیر عنوان وزارت خارجه یک مقام سفارت پاکستان را به دلیل راکت پراگنی این کشور احضار کرد.
به نوشته این روزنامه وزارت امور خارجه شارژدافیر سفارت پاکستان درکابل را به مقر این وزارت احضار کرد دلیل این اقدام وزارت امور خارجه اعتراض به نقض حریم هوایی کشور و راکت پراگنی نظامیان پاکستان برخاک افغانستان خوانده شده است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است ودرصفحه دوم زیر عنوان پیام های جنگ طلبانه ی طالبان نوشته کرده است . طالبان هرنوع آتش بس درماه رمضان را رد کرده اند . این گروه گفته اند که جنگ دررمضان برای جنگجویان آنان فضیلت بیشتر به بار می آورد. به نظر می رسد که طالبان توصیه های مذهبی عالمان دینی افغانستان، عربستان و کشورهای دیگر را قبول ندارند.
به نوشته این روزنامه آنان یک خوانش خیلی تند از دین دارند که افکار مستبدانه و جنگ طلبانه شان را توجیه می کند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است ودرهمین صفحه خبر داده است که طالبان زن و فرزند یک سرباز را به جرم عضویت در ارتش ملی کشتند.
43 عضو داعش به شمول اعضای اوزبکستانی و پاکستانی این گروه درکنر کشته شدند.
روزنامه هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های ماندگار وارمان ملی در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. ختم/ نالان …ک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا