تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه هایی چاپی غیر حکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 15/ حمل
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه هشت صبح دربرگ نخست از قول کمیسیون حقیقت یاب عنوان کرده ، ادعای آتش زدن قرآن توسط فرخنده بی اساس است .
این روزنامه گزارش مفصل موضوع فوق را درصفحه سوم نشر کرده اما درمطلب دیگر ، زیر عنوان هشتاد درصد خاک افغانستان از ماین پاک شده است نوشته ، اشرف غنی رییس جمهور کشور میگوید که درنتیجه تلاش های ماین پاکان داخلی و خارجی هشتاد درصد خاک افغانستان طی سالهای اخیر از وجود ماین پاک شده است.
آقای غنی درپیامی به مناسبت روز بین المللی ماین پاکی گفته است تا سال 2002 میلادی، شصت درصد خاک افغانستان از ماین پوشیده بود ، اما درنتیجه قربانی های ماین پاکان داخلی و خارجی " تنها بیست درصد خاک افغانستان، دشمنان زیر خاک دارد. "
هشت صبح همچنان در مطلب دیگر زیر عنوان درمصاف جاری دریمن افغانستان باید بی طرف باشد نوشته ، ریچارد هالبروگ نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان دریک گفتگو با حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان گفت ، شهزاده های سعودی حکومت قطر و … بزرگ ترین منبع تمویل طالبان به گونه مستقیم و از طریق آی اس آی میباشند . حتا این ها به طالبان پول میدهند " هیچ دلیلی ندارد که ما افغانستان را به جانبداری از کسانی بکشانیم که حامی طالبان میباشد.
این روزنامه ادامه مطلب فوق را درصفحه چهارم نوشته است اما در صفحه دوم به توافق ایران و غرب درپیوند به مساله هسته یی توجه کرده و نوشته به باور ما این توافق به سود ثبات و امنیت درمنطقه ماست . جنگ و نا امنی درمنطقه برآیند تضاد منافع قدرت های جهانی و منطقه است.
قدرت های جهانی و منطقه ای برای اعمال فشار بریک دیگر از نا امنی و تررویزم به عنوان ابزار استفاده میکنند.
این سیاست کل منطقه را دچار تنش ، بحران و درگیری کرده است حل و فصل پرونده " هسته ای ایران به این احتمال قوی این سیاست را تعدیل میکند.
روزنامه به همین گونه ادامه داده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه محور درصفحه اول از قول سفیر پاکستان درکابل عنوان کرده " صلح و امنیت درافغانستان به معنی صلح و امنیت درپاکستان است ." نوشته درادامه تلاش های صلح حکومت وحدت ملی و افزایش تمایلات پاکستان به تامین صلح و ثبات درافغانستان حالا سفیر پاکستان میگوید که صلح و امنیت دراین کشور به معنی صلح و امنیت درپاکستان است .
محور درمطلب دیگر زیر عنوان ، رییس جمهور ازمجروحین حمله انتحاری خوست عیادت کرد نوشته ، رییس جمهور اشرف غنی ازمجروحین حمله انتحاری ولایت خوست که در درشفاخانه سردار محمد داوود خان درکابل بستری و تحت تداوی قراردارند عیادت نمود.
تمدید دوره ی کار ولسی جرگه مشروعیت ندارد، بیشتر از " ماین پاک افغان قربانی ماین شده است . عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگری شده است.
اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان نشست حمایت از عربستان از بام ارگ افتاد آغازکرد و درمطلب دیگر از قول ملل متحد درهمین صفحه عنوان کرده 6500 جنگجوی خارجی مصروف نبرد درافغانستان هستند .
به نوشته این روزنامه شمار جنگجویان خارجی که برای پیوستن به صفوف القاعده و گروه دولت اسلامی کشورهای شان را ترک کرده اند و بیش از 25 هزار نفر افزایش یافته و این جنگجویان از صد کشور جهان میباشند.
هیاتی از کار شناسان ملل متحد که تحریم ها علیه القاعده را نظارت میکنند با نشر گزارش جدیدی گفته است که شمار جنگجویان خارجی به گونه بی شایبه از اواسط 2014 میلادی تامارچ 2015 حدود 71 درصد افزایش داشته است.
نمایندگان خوست: والی درحمله انتحاری پنجشنبه دست دارد . پروژه یمن و موقعیت ما عنوان های اندکه این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا