تبصره و مرور بر مطبوعات

ايجاد دفتر طالبان در دوحه!

پيامد ها وواكنش ها

کابل باختر/ 14/ سرطان

کابل و برخی نقاط دیگر کشور دراین روزها شاهد شدت حملات تروریستی بوده است که بازهم بیشترین تلفات را افرادملکی متحمل شده اند . تنها کابل درجریان یکماه شاهد چندین واقعهء تروریستی بوده که آخرین آن به حمله مهاجمان مسلح بریک شرکت لوژستیکی برمیگردد که درساحهء پلچرخی کابل اتفاق افتاد و در جریان آن شماری کشته و زخمی شدند که درمیان آنها افراد ملکی و اتباع خارجی نیز شامل بوده قبل شماري از  ولایت های دیگر چون فراه ، قندهار ، هلمند ، پروان ، میدان وردک ،نيمروز وارزگان نیز شاهد حملات  انتحاري و انفجاري بوده اند که طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفته اند .

این حملات درست زمانی شدت پیدا کردکه برنامه افتتاح دفتر طالبان شکل عملی رابه خودگرفت اما مطابق وعده هاي داده شده افتتاح نشد بعداً حساسیت های بروز کرد و دولت افغانستان نسبت به آن واکنش نشان داد طالبان قبل از ایجاد دفتر شان از طرق شماری از کشور های غربی منجمله امریکا تعهد سپرده بودند كه این دفتر تنها یک دفتر مذاکره کننده وتقویت کننده پروسه صلح ميباشد مگر ازآن صدای امارت اسلامی طالبان شنیده شد و بر ادامهء جنگ درکشور تاکید گردید این امر دولت افغانستان را مجبور ساخت که تا مذاکرات روی ایجاد همکاری های امنیتی با امریکا را که قرار بود چهارمین دور آن درکابل آغاز شود به حالت تعلیق در آورد و شروع این مذاکرات را همزمان با شروع مذاکرات میان شورای عالی صلح و طالبان بداند.

 شماری از آگاهان سیاسی به این باور اندکه شدت حملات تروریستی بخش ازبرنامهء استخباراتی کشور های بیرونی است تا دولت افغانستان تحت فشار بشتر قرا رگیرد و امتیاز دهی نماید.

عبدالواحد طاقت کارشناس امور نظامی کشور كه دراین رابطه میگوید : ایجاد دفتر قطر دوسال قبل صورت گرفته است .

 دو سال قبل شجاع پادشاه پاکستانی ( آي –اس-آي)یک تعداد طالبان پاکستانی را به امریکایی ها معرفی کرد در آن وقت  گفته شده بود كه  امریکایی ها دفتري را بنام امارت در دوحه ایجاد کرده اند  که حالا همين دفتر  بنام دفتر طالبان عنوان شده است .

جنرال طاقت ميگويدایجاد دفتر طالبان یک برنامه سازمان دهی شده است و گرداننده گان این برنامه میخواهند بدانندکه عکس العمل دولت افغانستان درمقابل چیست.

طالبان باید دفتر ایجاد نمیکرد ند از راه ندامت و پشیمانی پیش می آمدند و مذاکره مینمودند ایجاد این دفتر وسیله افزا به نفع طالبان وگرداننده گان بيروني آنها است.

 طاقت اضافه داشت از دوازده سال بدین طرف نیروهای خارجی بنام نیروهای ناتو در افغانستان حضور دارند و طالبان به همین بهانه جنگ میکنند کشورهای وجوددارند که نمیخواهند این بهانه از طالبان گرفته شود.

جنرال عتیق الله امرخیل آگاهی امور نظامی دراین رابطه به آژانس باختر گفت:  مسئله ایجاد دفتر قطر به هدف گفتگوهای صلح بود و باید هر دو جانب کوشش کنند تا دستاورد های بلندی در راستای منافع ملی داشته باشند.

 او تاکید دارد تا دولت افغانستان به مذاکرات ادامه دهد و دوحه را مرکز و راه برای دریافت طالبان بداند تا به آنها دسترسی داشته باشد.

اما وحید مژده حرف دیگری دارد او به خبرنگار آژانس باختر گفت: طالبان در هشت ثور 1392 یعنی سال جاری یک اعلامیه را پخش نموده بودند که دراین اعلامیه گفته شده بود که آنان کدام مناطق کشور را مورد حملات تروریستی شان قرارمیدهندکه شدت حملات آنها با ایجاد دفتر قطر هیچگونه ارتباط ندارد چه دفتر قطر ایجاد میشد چه نمیشد آنها حملات شان را انجام میدادند .

گفته های بالا این نکته را میرساندکه افغانستان دچار توطیه های کلان است که طراح آن درکنار پاکستان کشورهای دیگر نیز میباشند که باید متوجه آن بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا