جامعه

حامد کرزی: نهال شانی، مراقبت از درخت ها و استفاده درست از آب، محیط زیست ما را زیبا می سازد

كابل 18  جوزا باختر

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی محیط زیست که در تالار  لیسه امانی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري  به آژانس باختر،در این مراسم رئیس جمهور در سخنرانی اش گفت که نهال شانی، حفظ و مراقبت درخت ها و استفاده معقول و درست از آب، محیط زیست ما را زیبا می سازد.

حامد کرزی افزود: برای ما مردم افغانستان حفاظت از محیط زیست بسیار ضروریست ما می توانیم در داخل خاک خود کار های را بکنیم که محیط زنده گی ما نه تنها صحی بلکه زیبا و مقبول نیز باشد.

رئیس جمهور با اشاره به زنده گی در دهات و استفاده از کاریز ها و همچنان استفاده نادرست از کودکیمیاوی و اثرات ناگوار آن بالای میوه های افغانستان، گفت: کاریز آب طبیعی خدا داد بود که در اطراف آن دهات با درختان و زمین ها سر سبز و شاداب می شدند و آب به اندازه ضرورت از آن استفاده می گردید که امروز استفاده از واتر پمپ ها، آب های زمینی را خشکانیده است و استفاده نادرست و بیش از حد کودکیمیاوی خصوصاً کود خراب به این کشور که سبد میوه خوش مزه در جهان می باشد، صدمه وارد کرده است.

حامد کرزی گفت که برای وزیر زراعت کشور خاطر نشان کرده است که باید بسیار تلاش صورت گیرد تا افغانستان از استفاده کودکیمیاوی نادرست نجات یابد، زیرا تولید بیشتر مهم نیست بلکه میوه خوب هم به تجارت و هم برای استفاده داخلی مهم است.

رئیس جمهور ضمن اینکه بر تداوم سبک معماری قدیمی افغانستان تاکید کرد، استفاده بیش از حد سمنت را نادرست دانسته گفت ما باید خانه های کاه گلی و جوی های دهات خود را که زیبا است با سمنت کاری خراب نکنیم، بهتر است از سنگ های کشور استفاده نماییم، زیرا خانه های با حویلی و کلکین های کلان، هوا دار و  سرسبز و زیبا، آب روان و همچنان خانه های گلی و پخسه یی محیط زیست ما را زیبا می سازد.

حامد کرزی ضمن اینکه شهر های بزرگ را برای محیط زیست فاجعه بار خواند تاکید کرد که باید مردم مجبور نشوند که از قریه و دهات به سوی شهر ها روی آورند.

رئیس جمهور گفت که کشور های بزرگ جهان برای آسایش امروزی خود فردای خود و تمام بشریت را در نظر نگرفته و محیط زیست را به خطرات جدی مواجه ساخته اند.

حامد کرزی افزود: در جهان جنگلات و درختان قطع می گردد، آب ها در اثر استفاده نادرست در صنعت و مواد اتمی و زهری آلوده می شوند، جهیل های بزرگ جهانی از میان میرود، آب روز به روز کاهش می یابد، هوا آلوده و مکان ها برای زنده گی انسانها تنگتر می گردد.

رئیس جمهور گفت که محیط زیست آلوده نه تنها برای انسانها صدمه رسانده است بلکه به حیوانات که روز به روز نسل های آن در حال انقراض است و در جهان امروزی جای مناسبی برای زنده گی ندارد، نیز زیان رسانیده است.

رئیس جمهور در بخشی دیگری از سخنان اش در مورد پیشرفت های که در ده سال گذشته در افغانستان در ساحات مختلف بخصوص در عرصه آزادی بیان صورت گرفته است، یاد آوری کرد و از احزاب سیاسی و رسانه ها کشور خواست تا در راستای وحدت ملی و اتفاق و اتحاد ملت تلاش کنند و رسانه ها کاری نکنند که در آن خیر ملت افغانستان نباشد.

در این مراسم بر علاوه مصطفی ظاهر رئیس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست، رئیس ولسی جرگه، لوی څارنوال، شماری از وزرا و وزرای مشاور و نماینده گان کور دیپلوماتیک کشور های خارجی در افغانستان اشتراک داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا