تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های دولتی که در کابل به چاپ می رسند

در روزنامه های انیس، هیواد و اصلاح در شماره های امروز 29 اسد خود در کنار نشر اخبار وگزارشهای از رویدادهای داغ روز به چاپ مطالب جالب سیاسی، نظامی، ادبی، هنری،اقتصادی و اجتماعی را به چاپ رسانده است.

سرمقاله روزنامه انیس زیرعنوان امنیت شاهراه ها امریست مهم به چاپ رسیده و نویسنده آن به نگرانی ها درمورد امنیت شاهراه های بزرگ کشور پرداخته و نگاشته است، نبوده امنیت درشاهراه های بزرگ کشور موضوعی است که مردم، نهادهای مدنی و سکتور خصوصی همواره از آن ابراز نگرانی نموده اند به ویژه شاهراه کابل- قندهار که هراز گاهی کاروان های اکمالاتی نیروهای ناتو ووسایط نقلیه نفت کش دراین شاهراه موردحمله قرار گرفته، به آتش کشیده می شوند.

انیس همچنان نظریات مردم را در مورد استرداد استقلال کشور منتشر کرده و نیز مضمون را که پوهاند رازقی نریوال زیرعنوان " چند درسی از جنگ تاریخی استرداد استقلال کشور" نوشته بچاپ رسانده است.

عبدالهادی داوی مبارزه راه آزادی عنوان مضمون دیگری است که در آن پیرامون مبارزات آزادیخواهانه عبدالهادی داوی و سایر شخصیت های آزادی خواه کشور ما تحریر یافته است.

همچنان انیس در برگه سوم خود مضمون رازیر عنوان یادی از رادمردانی که نخل آزادی را با خون خویش آبیاری کردند، منتشر کرده و نویسنده آن نگاشته  است که اوراق زرین تاریخ کشور، گواه این حقیقت است که پس از هر نظام استبدادی، حکومت هایی به فعالیت آغاز میکنند که تاحد امکان، به نابسامانی ها سر و سامان میبخشند و امنیت سراسری را تامین میکنند، چنانچه عبدالرحمن خان بازور و ظلم با هر گونه مقاومت ومخالفت و هر گونه زورگویی و گردن کشی در کشور خاتمه بخشید.

انیس مطلب دیگر را زیر عنوان، شک و تردید ها در مورد تامین امنیت انتخابات وهمچنان مصاحبه مفصل دايم کاکر رییس آماده گی مبارزه با حوادث را پیرامون توزیع مساعدت ها به سیلاب زده گان ولسوالی های سروبی، سرخرود، شکردره و پغمان که به اساس امر رییس جمهور افغانستان صورت گرفته منتشر کرده است.

دربرگهای چهار و پنج انیس  مضامین زیر این عنوان ها به ملاحظه میرسند .

موسیقی از دو عنصر بسیار مهم ریتم و صوت تشکیل شده است، طنز و مذهب رابعه بلخی ادیب نامور عصر خود، پدر ریدی گل و پول کاغذی یک تا پنج افغانیگی دربازار معامله نمی شود.

سرمقاله روزنامه هیواد زیر عنوان سفر آینده رییس جمهور افغانستان به پاکستان باید همچو سفر های گذشته اش بی نتیجه نباشد، تحریر یافته و نویسنده آن روی اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه که در رابطه به سفر اخیر حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ابراز شده اشاره نموده و نگاشته که دراین سفر روی مبارزه با دهشت افگنی تلاش دو کشور برای رسیدن به هدف والای صلح درافغانستان و منطقه و انکشاف تجارت میان دو کشور ازاهداف این سفر تذکر یافته.

نویسنده مقاله همچنان تلاش های رهبری جمهوری اسلامی افغانستان را برای متقاعد کردن پاکستان به همکاری برای ادعای صلح و جلب همکاری آن کشور در امر مبارزه با دهشت افگنی طی سالهای گذشته بر شمرده ابراز امید کرده است که این بار این سفر به نتایج مثبت منتج شود.

هیواد مضامینی را در مورد سالگرد استرداد استقلال کشور به چاپ رسانده و نیز مطالبی را زیر این عنوان ها به نشر رسانده است. ساخت راه های خط آهن یک نیاز مهم است، اگر معاش تقاعد ما به وقت آن پرداخت نشود، حالت اقتصادی ما از این هم برتر می شود، سیلاب در شکر دره ولایت کابل قربانی جانی و خسارات مالی را با خود داشت.

روزنامه اصلاح سرمقاله یی را زیر عنوان " با جلب سرمایه گذاری میتوان وضعیت اقتصاد را بهبود بخشید، به چاپ رسانده ونویسنده آن روی تاکید وزیر تجارت و صنایع برای همکاری دولت با متشبثین خصوصی و تشویق سرمایه گذاری پرداخته است.

در قسمتی از این سرمقاله آمده است که افغانستان در قسمت صنایع استخراجی و صنایع تولیدی و همچنان عرصه تجارتی وصدور موادخام و فرآورده های زراعتی، مالداری و نباتی و … ظرفیت ها و استعداد های فوق العاده دارد و در صورتیکه در این عرصه ها سرمایه گذاری صورت بگیردو از این ظرفیت ها و استعداد های موجود در جهت بالنده گی اقتصادی کشور استفاده شود ،نه تنها هیچ وضعیت خاص به وقوع نمی پیوندد بلکه کشور ما به سمت انکشاف و توسعه راه خود را بازخواهد کرد.

اصلاح مضمون های خواندنی و جالبی را زیر عناوين حصول استقلال افغانستان افتخار مشترک همه ماست، نظر گذرا بر ادبیات شفاهی نورستان و برخی از جوانان شهر کابل از فرهنگ افغانی نماینده گی نمی کنند به چاپ رسانده است.

/سیدحبیب/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا