تبصره و مرور بر مطبوعات

افزایش شمار عساکر امریکایی باید عامل برای اعاده ثبات در افغانستان گردد

کابل- باختر- 23 جدی
پنتاگون به تازگی اعلام کرده است که امریکا به هدف تقویت حضور نظامی خود ٬اضافه از هزار مشاور در بخش های نظامی وغیر نظامی را باهوا پیما های بی سر نشین وتجیهزات نظامی به افغانستان میفرستد.
مفسر آژآنس باختر مینگارد: پنتاگون(وزارت دفاع امریکا) اعلام داشته است که آنکشور غرض تقویت حضور نظامی خود در افغانستان افراد بیشتر با امکانات تازه حربی وهوا پیما های بی سر نشین به این کشور میفرستد.
امریکا در حالی به اعزام افراد بیشتر به عنوان مشاوران به افغانستان اقدام میکند که این کشور با تهدید های تازه امنیتی مواجه است وفعالیت گروه های هراس افگن وافراط گرایی مذهبی به عنوان چالش های عمده در برابر ثبات افغانستان ومنطقه بروز نموده است. ضما" رقابت ها وکشیده گی های منطقه یی افغانستان را به یک مکان خطر ناک تبدیل نموده است.
در اوج چنین انکشافات، پنتاگون تصمیم به ازدیاد نیرو در افغانستان گرفته است. درحالیکه این کشور در چوکات ماموریت قاطع در افغانستان که از سوی ناتو رهبری میشود بیشترین کمیت  نظامی را دارا میباشد.
مردم افغانستان از حضور هدفمند نظامی کشور های خارجی در کشورشان استقبال میکند.مگر تاکید براین دارد که این حضور از خود تعریف واضح جامع وسازنده داشته باشد.
افغانستان شانزده سال است که حضور سنگین نیروهای خارجی را شاهد است و نیروهای بین المللی ودر ایتلاف جهانی به رهبری امریکا غرض جنگ علیه هراس افگنی وارد افغانستان شدند مگر ناهنجاری ها،بی ثباتی وفعالیت های هراس افگنان همچنان در این کشور وجود دارد ومردم افغانستان عملأ قربانی میدهند مشکل دراین است که مبارزه با هراس افگنی چوکات بندی نشد بل روند مبارزه با این پدیده ناهنجار در پراگندی قرار داشت.
مردم افغانستان به حضور فعال وسازنده نیروهای خارجی در کشور شان تاکید دارد که انجام آن صلح ومهار هراس افگنی باشد.
آنها سوال میکنند افزایش نیرو وکمیت عسکر که ثبات صلح وآرامش را درقبال نداشته باشد چه سودی خواهد داشت؟
مردم از افزایش نیرو که هدفمندو بانتیجه کار نمایند  استقبال میکنند مگر نگران این  اند که هر قدر نیرو افزایش یابد به همان پیمانه ادامه جنگ گسترده ترمیگردد، علت این است که افغانستان بیشتر ازآنکه مکان همکاری وعامل گره دادن کشور ها برای مهار هراس افگنی باشد میدان رقابت وجنگ های نیابتی قدرت های بزرگ و قدرتک های منطقه یی گردیده است.
برخی ازمردم افغانستان باور به این دارند که امریکا بیشتر درپی منافع خود است تا اعاده ثبات در افغانستان و مهار هراس افگنی دراین کشور.
آنها میگویند امریکا حالا تصمیم به افزایش نیرو و تجیهزات  در افغانستان گرفت چرا با ختم سال 2014 میلادی جنگ افغانستان را خاتمه شده اعلام کردوهزارن سرباز وتجهزات نظامی وتخنیکی خود را از افغانستان بیرون کرد آیا تصمیم امریکا در آن وقت یک تصمیم عجولانه نبود؟
خواسته مردم افغانستان از امریکا ومسوولان نظام در کشور این است که از حضور نظامی امریکایان در افغانستان یک تعریف امید وار کننده بدهند به قناعت مردم برسند که حضور نظامیان امریکایی عامل مهار هراس افگنی، عامل سازنده برای اعاده ثبات در افغانستان ورفع نگرانی جامعه جهانی از خطر ترویج هراس افگنی وافراط گرایی به بحش های دیگر جهان خواهد بود.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا