تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۲۵  حوت/ باختر
باثبت واقعات بیشتر کرونا در افغانستان ٬دولت در یک اقدام احتیاطی٬ تمام مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی را تا اخیر ماه حمل تعطیل کرد.
مفسرآژانس باختر می نگارد:به تاز گی چهار مورد دیگر از واقعات مثبت کرونا در افغانستان ثبت شد و شمار مبتلایان به این ویروس به یازده تن رسید.
این در حالیست که وزارت صحت عامه افغانستان ۲۱۰ واقعه مشکوک کرونا را زیر بررسی دارد و احتمال ازدیاد وقایع مثبت وجود دارد.
برای جلوگیری از شیوع کرونا٬ ازدیاد تدابیر وقایه یی مهمتر از هر برنامه دیگر است به همین منظور است که رییس جمهوری کشور در یک نشست مشورتی تمام مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی را تا اخیر ماه حمل تعطیل کرد.
همچنان به تمامی ادارات دولتی و خصوصی هدایت داده شده است که از برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و سایر اجتماعات بزرگ جداً جلوگیری کنند و محیط کاری خویش را طبق "رهنمود تدابیر وقایه یی کارمندان" که توسط وزارت صحت عامه تهیه شده است٬ تنظیم کنند.
فراگیر شدن کرونا در ایران و انتقال آن به افغانستان وازدیاد وقایع مثبت این بیماری در کشور٬ نشان دهنده آن است که کرونا با ما شوخی نمی کند بل عملا قصد جان ما را کرده است فقط مبارزه٬تدبیر وخرد است که ما را در مهار و ریشه کن کردن این بیماری کمک می کند.
علما و منابر بیشتر برای آگاهی عامه کار کنند و رسانه ها هم باید دراین قسمت٬ نقش بیشتر ایفا کنند.
آگاهی عامه یک امرضروری است ٬ کرونا عملا داخل کشور شده است و دارد شکار می کند  مگر با تاسف مردم هنوز هم با این پدیده ناهنجار برخورد سطحی و گذری دارند و خطر این بیماری را جدی نمی گیرند و برای حفاظت ووقایه شخصی٬خانوادگی و محیطی یا هیچ کاری نکرده اند و یا  کمتر کار کرده اند.
ولایت های غربی به خصوص هرات بیشتر از هر مکان دیگردر افغانستان با خطرشیوع کرونا مواجه است.این ولایت به دروازه ورود کرونا به افغانستان شهرت یافته است  و روزانه هزاران مهاجر از مسیر اسلام قلعه وارد افغانستان می شود و تمامی مبتلایان کرونا در افغانستان مهاجرین برگشت کرده از ایران اند.
جمعی از مردم به این باور اند که دولت باید مساله مسدود کردن مرز ها با ایران را بازنگری کنند٬همچنان مساله قرنطین کردن هرات نیز مطرح است ونیزنظر هایی وجوددارد که باید برای مهاجران برگشت کننده ٬در ساحات مربوط به اسلام قلعه یک کمپ ایجاد شود و رژیم خاص صحی بر آنان اعمال شود.
در کنار این مسایل٬ پرداختن به مشکلات نهاد های دولتی و خصوصی که مامور و یا داوطلب مبارزه با کرونا اند نیز یک امر حتمی است .
مسوولان محلی در ولایت های هرات ٬فراه ونیمروز از محدود بودن امکانات در این ولایت ها سخن گفته اند .
عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفته است تاکنون هیچ نوع بودجه از کابل برای مبارزه با ویروس کرونا به آن ولایت نرسیده است. او علاوه کرد که ۱۴ میلیون افغانی را قرض کرده اند و برای اعمار یک شفاخانه یکصد بستر مصرف کرده اند.
او هشدار داده است اگر دولت به این مساله توجه نکند هرات شاهد یک فاجعه بزرگ خواهد بود.
در وجود این گفته های والی هرات٬این پرسش به میان می آید پس بودجه سی میلیون دالری که حدود ده روز قبل برای مبارزه با کرونا از سوی رییس جمهور اختصاص یافت چه شد؟مسوولان وزارت های مالیه و صحت عامه باید در این خصوص پاسخ روشن برای مردم داشته باشند.
حرف دیگر که باید دولت افغانستان به آن تمسک کند تبادل تجارب با کشور هایی است که درگیر بحران به نام کرونا بوده اند٬چین آماده همکاری با افغانستان است و نخست وزیر هند هم گفته است که باید اعضای سارک که افغانستان  وهند اعضای آن اند یک راهکار واحد برای مبارزه با ویروس کرونا را روی دست گیرند.
مهم این است که کرونا یک معضل ملی پنداشته شود و همه در امر مهار آن بسیج شوند.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا