تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به چکیده روزنامه های چاپی غیر دولتی

کابل باختر/ 17/ سرطان

روزنامه های غیردولتی درکابل امروز نیز با نشر مطالب متنوع که درآن روی مسایل ملی و بین المللی به بحث پرداخته شده در دسترس خواننده گان قرارگرفت.

 روزنامه" سخن جدید " درشماره امروز خود به سرمایه گذاران حوزه نفتی افغان تاجیک اشاره نموده نگاشته است .

 کمپنی های واجد شرایط سرمایه گذاری درحوزه نفتی افغانی – تاجیک درشمال افغانستان مشخص گردیدند کمیسیون موظف وزرا در امور معادن طی نشستی نتایج ارزیابی روند اظهار علاقمندی شرکت های بزرگ نفتی را برای سرمایه گذاری در حوزه نفتی افغان – تاجیک درشمال کشور مورد تائید قرارداد.

 این کمیسیون به اساس ارزیابی انجام شده از جانب کمیته موظف شامل نماینده گان کمیسیون وزرا و هیات وزارت معادن پس از بحث های همه جانبه برنتایج ارزیابی کمیته موظف با درنظرداشت معیارهای لازم شرکت های معتبر وبزرگ کشورهای امارات متحده عر بی ، ایالات متحده امریکا ، کویت ، هندوستان ، پاکستان ، برازیل ، تایلند و ترکیه را واجد شرایط سرمایه گذاری در شش بلاک نفتی از جمله دوازده بلاک تثبیت شده این حوزه شناخته است.

روزنامه هشت صبح در برگ اول شماره امروز خود مطلبي را تحت عنوان در صفحه اول ( راه تدارکاتی نیروهای ناتو باز شد ) به نشر رسانیده که دربخش آن تذکر رفته هم زمان با بازشدن مسیر تدارکاتی نیروهای ناتو در پاکستان مسوولان اتاق تجارت و صنایع میگوید به دلیل بلند رفتن تقاضا برای انتقال مواد لوژستیکی و اکمالاتی نیروهای ناتو از پاکستان به افغانستان هزینه انتقال کالاهای تجارتی تاجران افغانی ازاین مسیر بیشتر خواهد شد . به گفته مسوولان این اداره، لاری هایی که مواد لوژستیکی و اقلام تجارتی را درداخل پاکستان انتقال میدهند کم است و از همین روبا افزایش تقاضا برای این لاری ها ، هزینه انتقال اقلام تجارتی تاجران افغانستانی بلند خواهد رفت .

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع میگوید زمانی که مسیر تدارکاتی ناتو درپاکستان مسدود بود تاجران افغان میتوانستند با هزینه کم تری کالای تجارتی خود را به افغانستان انتقال دهند اما به گفته او با بازشدن این مسیر برروی کاروان های ناتو ، تاجران افغان برای انتقال کالای تجارتی خود با حزینه بیشتر مواجه خواهند شد.

اقای الکوزی می افزاید ، مسدود شدن مسیر تدارکاتی ناتو درپاکستان بالای نیروهای مسلح ما تاثیرداشت به دلیل این که بعضی کمک ها که ازطرف امریکا و ناتو میشد با مشکل انتقال مواجه شده بود اما درمجموع بالای تجارت ما تاثیر مثبت کرده بود.

روزنامه وحدت درشماره امروز خود در صفحه هشتم زیر عنوان سرخکان به نورستان هم رسید هنوز کودکان افغانستان قربانی سرخکان میشود نوشته است.

 مقام های محلی درولایت نورستان تائید کردندکه براثر بیماری های سرخکان و سینه بغل  درولسوالی مندرول این ولایت شماری از کودکان جان خود را ازدست داده اند.

 داکتر اسماعیل ستانکزی ریس صحت عامه ولایت نورستان گفت: سه کودک براثر مبتلا به سینه وبغل در ولسوالی مندول جان خود را ازدست دادند وی میگوید که این رویداد درمناطق بال گتوال وچتور ولسوالی مندول رخداده است .

نورستان در شمال شرق کشور از دور افتاده ترین ولایت های کشور است که مردم در بخش های این ولایت از نبود خدمات صحی رنج میبرند .

روزنامه ماندگار دربرگ نخست خود پیرامون نشست توكيو به بحث پرداخته و زیرنام درنشست توکیو کمک ها مشروط خواهند بود  نوشته است دیپلومات های غربی گفته اند که اگر حکومت افغانستان اقداماتی را در زمینه حکومت داری خوب ، مبارزه با فساد برگزاری انتخابات شفاف و توجه به حقوق بشر زنان انجام ندهد کمک به این کشور مشکل خواهد بود.

حکومت افغانستان توقع داردکه کشورهای اشتراک کننده سالانه حدود چهارملیارد دالر کمک های اقتصادی به افغانستان تعهد کند.

اما درکنفرانس توکیو ، نماینده گان هفتاد کشور و سازمان های بین المللی روی اصول حساب دهی دو جانبه تاکید خواهندکرد تا اطمینان حاصل شود که کمک های تعهد شده در راه درست به مصرف میرسد.

 روزنامه ویسا درصفحه اول امروز خود تحت عنوان یک مکتب و نسخه های صد جلدقرآن کریم به آتش کشیده شد نگاشته است.

ساختمان یک مکتب و نسخه های صد جلد قرآن کریم موجود درآن ازسوی افراد مسلح ناشناس در ولایت جوزجان به آتش کشیده شد.

جمعه تعدادی از افراد مسلح به هدف به آتش کشیدن مکتب متوسط قریه علم لیک ولسوالی مردیان داخل محوطه مکتب گردیده بودند ، به گفته وی نگهبانان مکتب تلاش نموده بودند تا مانع به آتش کشیدن مکتب شوند ، اما افراد مسلح یاد شده دوتن از نگهبانان را به ضرب گلوله زخمی نموده و سپس مکتب را به آتش کشیده بودند . زخمی های یاد شده به کلینیک ولسوالی آقچه انتقال شده ووضعیت صحی آنها قابل اطمینان خوانده شده است.

 روزنامه آرمان ملی در صفحه اول تحت عنوان یک بانک خصوصی دیگر متهم به ربودن سپرده های مردم شد نوشته است.

 در حالیکه نگرانی ها از بابت فعالیت های غیر عادی تعدادی از بانک های خصوصی درکشور وجود دارد رییس یک بانک خصوصی دیگر دراین اواخیر عروسی شاهانه را دریکی از سالون هاي مدرن قیمتی شهر فرانکفورت آلمان انجام و برپاکرد، عروسی این بانکدار افغان که چهل فیصد ازشهروندان کشور غریب اش در زیر خط فقر زندگی میکند درمطبوعات آلمان بازتاب یافت گفته شده این آقا یک میلیون یورو را مصرف عروسی خودنمود وچهارروز مدرن ترین سالون را در بخش هوخست شهر فرانکفورت به کرایه گرفت و برای مهمانان خود هنرمندان را از دورترین نقاط جهان به بزم کوچکش دعوت نمود.

مطبوعات آلمانی نوشتند که این عروسی حتی در میان میلونر های آلمانی بینظر بود .

به همین ترتیب سایر روزنامه های چاپ کابل مسایل حاد روز را دنبال نموده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا