تبصره و مرور بر مطبوعات

مروربر مطبوعات

کابل باختر 29  جوزا
شماری از روزنامه های چاپ کابل که در دسترس قرار گرفته در نشرات و نوشته های این روزنامه بر حوادث و انکشافات جاری در کشور و جهان تمرکز گردیده و با بحث های تحلیلی ابعاد و پیامد های آن بررسی شده است.
روز نامه ماندگار در برگ نخست خود در مطلبی زیر عنوان رئیس امنیت: در مورد حمله بر مسجد الزهرا معلومات قبلی وجود داشت نگاشته است.
معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی در مورد انفجار چهارشنبه خونین کابل گفت که در ارتباط به این حمله تا هنوز چهار فرد مشکوک بازداشت شده اند و قضیه تحت بررسی همه جانبه قرار دارد.
آقای استانکزی افزود که معلومات قبلی در مورد این حادثه وجود داشت ولی دقیق میشود، به همین خاطر باوجود تقاضای کمک از مراجع امریکائی و آلمانی بازهم موفق به جلوگیری از این انفجار نشدیم.
رئیس امنیت ملی با اشاره به حمله انتحاری بالای نماز گزاران در مسجد الزهرا شایعات نسشت هلیکوپتر ها و ستون پنجمی ها در نظام گفت که در مورد حمله بر مسجد الزهرا معلومات قبلی وجود داشت، تدابیر گرفته شده بود و به همین خاطر تاحدی از حمله جلوگیری شد.
روزنامه مطلبی دیگری تحت عنوان افغانستان برنده جایزه روز جهانی منع تنباکو شد" نوشته است افغانستان در میان 24 کشور حوزه شرق مدیترانه برنده جایزه امسال روز جهانی منع تنباکو از سوی سازمان بهداشتی جهانی شده است.
روزنامه آرمان ملی در صفحه اول زیر عنوان پاسخ دانشجویان دانشگاه پولی تخنیک کابل به مزدوران شبکه های استخباراتی: شعیه و سنی در افغانستان با هم برادر اند و نوشته است … در همین رابطه در دانشگاه پولی تخنیک کابل، در یک حرکت نمادین دانشجویان سنی ، شیعه ها را در افطار و دانشجویان شیعه، سنی ها را در سحری دعوت کردند و با هم یکجا غذا خوردند و تروریستان و شبکه های استخباراتی و مزدوران شان پاسخ دادند که در افغانستان شیعه و سنی با هم مشکل ندارند و برادر وار زنده گی می کنند.
روزنامه 8 صبح در صفحه اول تحت عنوان غارت گیری در روز روشن در هرات" نگاشته است طی یک هفته گذشته دزدان مسلح در هرات با ورود به دفتر های تجارتی، عمده فروشی ها و دوکان های سطح شهر چندین سرقت مسلحانه انجام داده و در موارد نیز پس از پائین کشیدن صاحبان وسایط نقلیه، موتر های شان را با خود برده اند.
روزنامه ویسا در صحفه اول خود در مطلب زیر نام" پاکستان هنوز هم به جای صدور امتعه تجارتی، به افغانستان طالب صادر میکند " از قول افراسیاب ختک، سیاستمدار مشهور پاکستان نوشته که صدور طالبان به افغانستان همچنان برای مقامات پاکستانی یک اولویت است. در حالیکه ما شاهد کاهش 27 در صدی تجارت با افغانستان هستیم و در مطلب دیگر درعنوان( با افتتاح دهلیز هوائی با هند ….) نوشته است که شماری از تاجران افغان ظمن استقبال از افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان  و هند میگویند که داد و ستد تجاری میان دو کشور افزایش میابد و محصولات افغانان بدون تاخیر با بازار های هند راه پیدا میکند.
به همین ترتیب سایر روزنامه های چاپ کابل به نشر مطالب متنوع پرداخته اند.ختم/شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا