تبصره و مرور بر مطبوعات

مروري به مطبوعات دوشنبه اول جوزا

کابل ا ول جوزا باختر

روزنامه هاي چاپ كابل امروز علاوه از بحث روي مسايل سياسي،  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، رويدادهاي منطقه و جهان را نيز زير پوشش قرارداده اند، روزنامه سروش ملت در برگ نخست به نشست شيکاگو پرداخته، تحرير داشته در نشست شیکاگو،‌تضمين امنيت يا تدابيري براي فرار از باتلاق افغانستان زير اين عنوان نويسنده گفته، شركت كننده گان نشست شيگاگو علاوه بر بحث در مورد افغانستان، سران ناتو به تعريف مجدد نقش ائتلاف در جهان  كه مناطق امنيتي و استراتيژيكي در حال تغيير و نظم موجود سياست بين المللي در حالي دردگرگوني بوده نيز مي پر دازد و برنامه هاي درازمدت امنيتي و استراتيژيكي ائتلاف ناتو را مورد بازنگري و اصلاح قرار خواهند داد.

اين روزنامه خبر روز اش را زيرعنوان‌ " ناتو در اجلاس جاري شيکاگو آينده افغانستان را بررسي مي كند "‌در متن اين خبر آمده كه آينده افغانستان پس از خروج نيروهاي ناتو اصلي ترين محور مورد بحث در نشست امروزي خواهد بود.

 انتظار مي رود رهبران حاضر دراين نشست در باره چگونگي تامين منابع مالي مورد نيازهاي امنيتي افغانستان نيز گفتگو كنند.

سروش ملت نگراني شديد سازمان يونسكو را در پيوند به نابودي آثار تاريخي افغانستان نشر نموده كه دراين مطلب آمده در صورت كه توجه جدي به آثار تاريخي  در منطقه استخراج مس عينك نشود ضربه شديد به داشته هاي تاريخي افغانستان وارد خواهد شد.

روزنامه صبح افغانستان ماندگارتتر نخست شماره امروزش با عنوان درشت "‌ پاكستان و نشست شيکاگو‌"‌مزين نموده،‌تحرير داشته شركت پاكستان در نشست شيگاگو از يك سو بيانگر آن است كه سياست مداران آن كشور به هيچ قيمتي حاضر نيستند منافع بي شمار خويش را به خاطر يك غروب كاذب زير پا بگذارند و از سوي ديگر،‌بيانگر زياده طلبي و نگاه سود جويانه پاكستان  و قضايایي افغانستان است.

همچنان اين روزنامه نوشته كه پاكستان به زودي روي نرخ عبور كاروان ها با ناتوبه توافق خواهند رسيد و اين توافق، سبب ترميم روابط آن كشور با ناتو و ايالات متحده خواهند شد. اما آن چه دراين ميانه بازهم از نظر به دور خواهد ماند و يا هم چندان جدي گرفته نخواهد شد،‌تغيير موقف آن كشور در قبال افغانستان و دست برداشتن از حمايت گروه هاي تروريستي است.

ماندگار محور گفتگو حامد كرزي وبارك اوباما را توافق سياسي با طالبان و انتخابات 2014 خوانده و نوشته سال 2014 زمان انتخابات در افغانستان و خاتمه نقش نظامي ناتو در افغانستان است. ولي نيروهاي ناتو هنگام انتخابات درافغانستان حضور خو اهند داشت وبا آغاز سال 2015 خروج خود از اين كشور را تكميل خواهند كرد.

ماندگار در مورد اينكه قانونگذاران امريكايي پاكستان را يك سياه چال ناميدند كه تا به حال 24 مليارد دالر كمك امريكا در آن غرق شده است، نيز مطلبي در برگ نخست اش نشر نموده است.

افغانستان با ناتو، تركيه و ‌آستراليا اعلاميه استراتيژيك امضا مي كند، در سيلاب ويرانگر سرپل 19 تن كشته و بيش از 50 تن ناپديد گرديدند، نشست شيکاگو، فنايابقا، ‌پوتين نمي خواهد اوباما را ببيند!، جنرال آلن : ‌نمي گذاريم تاريخ تكرار شود، ‌ازجمله عناوين امروزه ماندگاراست.

بزرگترين تظاهرات ضد ناتو در شيکاگو، عنوان تترروزنامه سخن جديد است سخن جديد گفته هاي اوباما در مورد ايران را نشر نموده كه در آن گفته شده ايران حق داشتن برنامه صلح آميز هسته اي را دارد.

درخشش دانشجويان افغانستان در اصفهان ايران عنوان گزارشي است كه در صفحه اول سخن جديد نشر شده و گزارشگر ازبرتری غرفه دانشجويان افغان كه در بين  "‌بيست" كشور دنيا مقام اول را از خود كرده اند گزارش تهيه كرده است.

شاخص روزنامه فرهنگي، اجتماعي وسياسي گفته رييس جمهور كرزي را نشر نموده كه خطاب به ناتو گفته به گونه یی عمل كند كه به مردم افغانستان آسيبي وارد نشود.

همچنان اين روزنامه مقاله تحت عنوان "‌هشدار مدودیف در باره جنگ هسته اي "‌ بدست نشر سپرده كه در آن مدودیف به جامعه جهاني هشدار داد در صورت كه برخي كشورهاي خارجي دست از سياست مداخله در امور داخلي كشور هاي ديگر برندارند،‌ منجر به اسف ناكترين عواقب خواهد شد به عقيده وي اين عواقب، ‌اقدامات نظامي تمام عيار با استفاده از سلاح هسته اي است.

آرمان در شماره امروز اش به مساله تصويب پيمان استراتيژيك ميان افغانستان و امريكا پرداخته . نوشته ايران و پاكستان در تلاش اند تا پيمان استراتيژيك ميان افغانستان و امريكا تصويب نشود،‌سفارت ايران به این منظور دو منزل را براي ملاقات با اعضاي شوراي ملي به كرايه گرفته است اين روزنامه سرمقاله خود را زير عنوان خلاف رفتاري هاي شماري از نماينده گان ملت تحرير نموده و نويسنده سرمقاله در اين مورد نوشته برخي از نماينده گان مردم از هر دو مجلس بخشي از ايام كاري شانرا دردفاتر وزارت خانه ها و ديگر نهادهاي به خاطر واسطه و ديگر مسايل سپري ميكنند.

پاكستان تا چه وقت جامعه جهاني را فريب ميدهد ،‌دورنماي صلح بعداز امضاي پيمان استراتيژيك، در نتيجه سرازير شدن سيلاب ها در مركز ولايت سرپل 19 تن جان باختند عناوين سيت كه آرمان ملي به آن پرداخته است.

اين روزنامه ها ده ها مطلب جالب و خواندني را نيز در شماره  امروزي شان نشر نموده .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا