تبصره و مرور بر مطبوعات

اندیشه شکل گیری یک اجماع منطقه یی دربرابر هراس افگنی درحال تقویت شدن است

کابل باختر/ 24/ قوس
دولت افغانستان متعهد به اعاده ثبات درکشور و مبارزه دوامدار و هدفمند با گروه های هراس افگن بوده وهمکاری و مشارکت منطقه یی وجهانی میتواند دولت ما را در رسیدن به اهداف کمک کند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: دولت افغانستان گروه های هراس افگن چون طالب و داعش را پدیده های خارجی میداند که برای برنامه های بلند پروازانه شماری از سازمان  های استخباراتی کشور های منطقه و فرامنطقه خلق شده اند . این گروه ها دروجود ناهنجاری های چند دهه گذشته در افغانستان برای خود بستر سازی نمودندو در حالات هم برای کشورهای منطقه وجهان مشکل ساز گردیدند و به عنوان یک تهدیدونگرانی تبارز نمودند.
حکومت پنج ساله طالبان درافغانستان دلیل این ادعا است .
آنچه برای دولتمردان افغان مطرح است این است که گروه های تروریستی پدیده های افغانی نیستند بل پدیده های بیرونی اند که برمردم و جفرافیای افغانستان تحمیل شده اند آنها مامور انجام برنامه های بلندپروازانه شماری مشخص از کشور ها درمنطقه اند که از افغانستان به عنوان دهلیز عبور استفاده می نمایند . چنانچه طالبان و حالا گروه نوظهور بنام داعش صریحاً از صدور به اصطلاح انقلاب اسلامی و انتقال اندیشه های افراط گرایانه شان به آسیامیانه ، هندو بنگله دیش … سخن گفته اند در حالیکه این گروه ها به نیابت از سازمان استخباراتی بیرونی برای تحقق اهداف که ازآنها دربالاتذکررفت درجنگ اند شماری از کشور ها با این گروه ها به خصوص طالبان آنهم بخاطر اهداف معین شان درمنطقه همسویی پیدا کردند مگر با انکشاف اوضاع ودرک این مساله که طالبان و یا داعشی ها برای انجام ماموریت یکسان خلق شده اند دارند راه شان را ازاین گروه جدامیکنند.
به تازه گی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دریک نشست خبری ضمن آنکه از گسترش فعالیت های هراس افگنان درشمال افغانستان و درنزدیکی سرحدات اتحادشوروی سابق اظهار نگرانی کرد آمادگی کشورش را برای کمک با حکومت افغانستان در امر مبارزه با هراس افگنی  ابراز داشت. ضمناً پیشنهاد کمک مسکو را با امریکا در امور مربوط به افغانستان ارائه کرد.
گفته های اخیر آقای پوتین بازتاب خوبی درمیان سیاسیون و رسانه های افغانستان داشت.
دولت افغانستان بارها براین مساله تاکید داشته که استفاده افزاری از طالبان برای مقاصد منطقه یی فقط به تقویت این گروه خواهد انجامید و این گروه را بلند پروازانه تر خواهد ساخت .
دولت افغانستان همیشه این نکته را بازگوکرده که تنها روابط دولت با دولت است که میتواند معضل به نام هراس افگنی را در منطقه خاتمه بخشد  . خوشبختانه این دیدگاه امروز طرفداران زیادی درمیان کشور های منطقه پیدا نموده و دراین جای شک نیست که به زودی کشورهای منطقه و فراتر ازآن به یک اجماع بزرگ درامر مبارزه با هراس افنی چه طالب چه داعش دست خواهند یافت .
ضمناً پیشنهاد اقای پوتین برای امریکا مبنی برهمکاری میان دو کشور درخصوص مساله افغانستان این امید را میدهدکه قدرت های بزرگ به جای رقابت درافغانستان این کشور را مکان همکاری های خود بسازند و به این ترتیب جلو مداخله قدرتک های منطقه یی را درافغانستان و منطقه خواهند گرفت . فراموش نشود که افراط گرایی و تروریزم که امروز آسیای میانه ، هند و یا اروپا را از مسیر افغانستان تهدیدمیکند ساخته و پرداخته کشوری مشخص درمنطقه است که گاه به سوی روسیه می لغزد و گاهی هم نوکرامریکا میشود نزدیکی امریکا و روسیه به چنین بازی ها هم خاتمه خواهد بخشید .
ختم/ تحلیل سیاسی …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا