تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره : ستایش ترامپ از نیروهای افغان درجنگ علیه هراس افگنان

کابل باختر/ 2/ جوزا
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا ازنیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان درامر مبارزه با هراس افگنی ستایش کرد  و تاکید نمودکه درهمکاری با کشورهای اسلامی تروریزم را ازمنطقه محو خواهد نمود.
مفسر آژانس باختر مینگارد : رییس جمهوری امریکا دراجلاس سران کشورهای اسلامی جمع امریکا که اخیراً درشهر ریاض عربستان سعودی برگزار شده بود تروریزم را دشمن بشریت خواند وتاکید کرد که تروریستان صاحب عقیده و ایمان نیستند بل برای مقاصد خاص از بشریت قربانی میگیرند.
او به صورت مشخص از نیروهای امنیتی ، دفاعی افغانان یاد کرد و آنان را سربازان شجاع خواند که در برابر طالبان وسایر گروه های تروریستی درجنگ اند ، ترامپ واضح ساخت که هرکشور درمنطقه دارای یک وظیفه مطلق است تا ازنبود پناهگاه های امن تروریستان درخاک شان اطمینان حاصل کند.
ترامپ متعهد گردیده است که در امر مبارزه علیه هراس افگنی از نظامیان افغان حمایت بیشتری صورت میگیرد.
این گفته های آقای ترامپ نشان میدهدکه موقف و موضع افغانستان درامر مبارزه با هراس افگنی و افراط گرایی از حمایت بلندی درمیان کشور بیرونی برخوردار است .
این گفته ها همچنان ثابت میسازد که تروریزم هراس افگنی و افراط گرایی یک مشکل داخلی افغانستان نیست بل پدیده های اند که به افغانها تحمیل شده واین نظامیان افغان اند که دربرابر آن شجاعانه ایستاده اند.
آگاهان و کارشناسان امنیتی و نظامی افغان میگویند که گفته های ترامپ درخصوص نظامیان افغان و شجاع خواندن آنها ، اعتراف به حقانیت راه است که حکومت و مردم افغانستان در برابر هراس افگنان درپیش گرفته اند .
اگر به سابقه سیاه و زشت گروه های تروریستی منجمله طالبان ، القاعده و داعش نگاه کنیم آنها برنامه های وسیع تر از افغانستان داشته اند این شبکه ها افغانستان را تنها یک مکان امن برای خود میخواهند درحالیکه برای صدور افراط گرایی و عقاید تند روانه شان درکشور های دیگر چون آسیای میانه ، روسیه، اروپا ، هند ، بنگله دیش … برنامه دارند و آن را کتمان هم نکرده اند مگر این فرزندان شجاع و متعهد افغان اند که درنهادهای امنیتی و دفاعی کشورشان جا گرفته اند و مانع گسترش فعالیت های این شبکه ها به کشورهای دیگر ومانع گسترش جغرافیای جنگی گروه های تروریستی شده اند.
مبالغه نخواهد بودکه گفته شود این نظامیان افغان اند که درنیابت از کشورهای دیگر بخصوص کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین دربرابر هراس افگنان درجنگ اند ونمی گذارند تا این کشورها میدان تاخت و تاز گروه های تروریستی شوند . درحالیکه حمایت از گروه های مسلح که در برابر این نیروها درجنگ اند میتواند یک جفا و یک حق ناشناسی دربرابر مردم افغانستان باشد که درامرمبارزه با هراس افگنی ومهار این پدیده قربانی های زیادی داده اند.
گفته های اخیر ترامپ نمایانگر یک موضع گیری سازنده امریکا دربرابر هراس افگنان است او از یکطرف برحمایت از نظامیان افغان که بار اصلی جنگ علیه تروریزم را درمنطقه به پیش میبرند تاکید کرده از طرف دیگر به آن کشور های که درفکر حمایت از هراس افگنان اند هشدار داده است.
امید کشور های دیگر بخصوص آنانیکه تازه با طالبان همسویی پیداکرده اند از ثبات و خواست های طالبان وکشورهای حامی آنها چیزی برداشت کنند و به جای دخیل شدن دربازی های سیاسی به فکر حل معضل به نام هراس افگنی در منطقه باشند و حمایت از نیروهای افغان و حکومت این کشور راه معقول و درست درامر مهار هراس افگنی است . زیرا هیچ کشورو هیچ نیروی نظامی در منطقه به اندازه افغانستان متعهد به مهار هراس افگنی نمیباشند. ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا