جهان

یک شرکت امریکایی از پیشرفت تازه در آزمایش واکسین کرونا خبر داد

واشنگتن/ بی بی سی
۲۵سرطان/ باختر
شرکت مادرنا تراپیوتیکز از پیشرفت تازه در روند آزمایش های انسانی واکسین ویروس کرونا خبر داده است.
مادرنا یکی از چندین شرکت داروسازی در امریکا و جهان است که برای دستیابی به واکسین کرونا تلاش می کنند.
مدیران این شرکت دیروزاعلام کردند که واکسین احتمالی آنان (ام.آر.آن.ای ۱۲۷۳)‌ در خون همه ۴۵ نفر که به طور آزمایشی آن را دریافت کرده بودند، بدون به بار آوردن عوارض جانبی جدی، انتی بادی‌های ضد ویروس کرونا ایجاد کرده است. این تحقیقات با نظارت موسسه صحت امریکا انجام می شود.
داکتر آنتونی فاوچی، رییس مرکز بیماری‌های عفونی امریکا – که در کارگروه مبارزه با کرونا در دولت فدرال نقش محوری دارد – از نتایج اعلام شده استقبال کرده است و آن را یک خبر خوش خوانده است.
به این ترتیب، روند تحقیقات متخصصان شرکت مادرنا حدود دو هفته دیگر از روز ۲۷ ماه میلادی جاری وارد مرحله سوم آزمایش می شود که آخرین مرحله به حساب می آید. در مرحله سوم واکسین یادشده روی ۳۰۰۰ هزار دواطلب آزمایش خواهد شد.
مادرنا در بیانیه خود اعلام کرد که در صورت مثبت ماندن روند تحقیقات و تایید نهادهای فدرال، این شرکت سالانه ۵۰۰ میلیون واکسین – و احتمالا حداکثر تا سقف یک میلیارد واکسین، در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه خواهد کرد.
همه گیری ویروس کرونا هم اکنون در برخی ایالت‌های امریکا از جمله تگزاس و فلوریدا شدت گرفته است. این در حالی‌ست که دولت دونالد ترامپ بر از سرگیری فعالیت‌ها به ویژه بازگشایی مکتب ها و دانشگاه در پاییز تاکید دارد،‌ موضعی که با واکنش‌های گسترده‌ یی مواجه شده است.
بنا بر آمار دانشگاه جانز هاپکینز امریکا، بیش از ۳ میلیون و ۵۴۶ هزار نفر تا به حال در امریکا به بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده اند و بیش از ۱۳۹ هزار نفر به خاطر کرونا جان باخته اند. پس از امریکا، برازیل با بیش از ۱ میلیون و ۹۳۱ هزار مبتلا و بیش از ۷۴ هزار مورد فوتی در جهان در رتبه دوم قرار دارد.
مادرنا نخستین گروه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسن کرونا را آغاز کرد. م.آر.آن.ای ۱۲۷۳ حاوی بخشی کوچک و ناکاملی از ساختار کدهای ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که به داوطلبان تزریق می‌شود.
محققان امیدوارند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که انتی بادی مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این انتی بادی را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا