گزارش ها

حمله خونین کابل وواکنش های ملی وبین المللی

کابل 11 ثور / باختر
حمله های هراس افگنی دیروز در شهر کابل که باعث کشته وزخمی شدن عده ازافراد ملکی  بخصوص شماری  از خبرنگاران برخی  رسانه ها گردید واکنش های بین ملی وبین المللی را  در پی داشت و با محکومت گسترده جهانی  نیز رو به روشده است  .
حوالی هشت صبح دیروز حمله انفجاری با استفاده ا زموتر سایکل نوع زرنج  درساحه شش درک کابل صورت گرفت و حدود نیم ساعت بعد درست هنگامیکه  مردم محل ، خبرنگاران ونهاد های امنیتی  برای نجات در ساحه جمع شده بودند انفجار دومی در میان گروهی از خبرنگاران صورت گرفت که دراین حمله 25 نفر کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شدند که درمیان کشته شده گان 9 نفر خبرنگار شهید شدند و هفت تن دیگرنیز شامل مجروحین این حادثه میباشند.
این حملات هرا س افگنی  که هدف ان قرار دادن رسانه ها تلقی شده با محکومیت گشترده ملی وبین المللی قرار گرفته است .
ریاست جمهوری با پخش اعلامیه‌ای، هدف قرار دادن افراد ملکی و خبرنگاران را جنایت جنگی و خلاف موازین اسلامی گفته است وحمله  بالای افراد ملکی و خبرنگارن را جنایت نا بخشودنی عنوان کرده است .
ریاست اجرائیه نیز با پخش اعلامیه ای رویداد دیروز را وحشیانه عنوان کرده و نگاشته است آزادی بیان مهمترین دست‌آورد هفده سال گذشته است و صیانت و پاسداری از آن وظیفه دولت است. این حمله های بزدلانه، اراده مردم افغانستان را برای مقابله با هراس افگنان و حامیان‌شان ثابت ‌تر می‌کند و مردم افغانستان تسلیم این گونه رویدادها نخواهند شد.
برخی اعضای مجلس نمایندگان  هم این رویداد را نکوهش کرده و مقام های امنیتی را در تامین امنیت خبرنگاران مسئول می‌دانند.
از سوی هم این حملات با واکنش تند نهاد های بین المللی از جمله  سازمان ملل متحد، سفارت امریکا در کابل، ناتو و ماموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان نکوهش شده است .
نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان این حمله ها را نکوهش کرده و حمله به غیرنظامیان و رسانه های را جنایت جنگی گفته است و تا کید کرده است که حمله‌های هراس افگنی در کابل و قندهار که در آن غیرنظامیان و خبرنگاران هدف قرار گرفتند، نقض صریح قوانین جهانی است و حمله به غیرنظامیان ارتکاب جنایت جنگی است.
سفیرامریکا درکابل همچنا ن با تقبیح این رویداد گفته در جای که رسانه ها با خطر روبه رو باشند، سایر موارد حقوق بشری در معرض تهدید بزرگ قرار دارند. ما در کار مبارزه با هراس افگنی در کنار مردم و حکومت افغانستان می ایستیم و از نیروهای ملی دفاعی و امنیتی به خاطر تلاش های دوامدار برای حفاظت افغانستان قدردانی می کنیم.
جنرال جان نیکلسون قومندان عمومی نیروهای امریکایی وناتودرافغانستان  نیز در پیوند به این حملات گفته ما حمله های هراس افگنی  کابل را که در آن نیروهای امنیتی، افراد ملکی و خبرنگاران هدف قرار گرفتند، با شدت نکوهش می کنیم، مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان و خانواده رسانه های افغانستان اعلام می داریم. ما درکنار متحدان افغان خود در مقابله با هراس افگنان ایستاده ایم، دشمنان مردم افغانستان با انجام این گونه حمله ها پیروز نخواهند شد، و باعث تقویت بیشتر تعهد های ما با دولت و مردم افغانستان خواهد شد.
اتحادیه اروپا نیزبا نکوهش حمله ها در کابل گفته است اتحادیه اروپا در کنار مردم افغانستان ایستاده است و از تلاش های دولت این کشور برضد هراس افگنان پشتیبانی کامل دارد و همکاری های خود را با افغانستان ادامه می دهد.
همچنان وزارتخانه های خارجه برخی کشورمنطقه و جهان  در اعلامیه های  جداگانه این حمله ها را محکوم کرده و بر مبارزه مشترک همه کشورهای منطقه برضد هراس افگنی تاکید کرده اند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا