سیاستاخبارجامعه

گوترش: مسدود شدن دارایی های افغانستان به بحران انسانی دامن زده است

کابل/ 24 جدی/ باختر

سرمنشی سازمان ملل می گوید مسدود شدن دارایی های افغانستان ونیز سرمای زمستان هردودست به دست هم داده بحران انسانی را در افغانستان به بارآورده است.

انتونیو گوترش درسخنانی ازمنجمد شدن پول های افغانستان توسط جهان انتقاد کرد وگفت که برای نجات افغانستان ازبحران اقتصادی وگرسنگی باید این پول ها آزاد شود.

سرمنشی  سازمان ملل گفته است که سرمای زمستان و دارایی‌های منجمدشده‌ی افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است. به‌گفته‌ی او، قوانینی که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان مردم و اقتصاد این کشور می‌شود، به حالت تعلیق درآید.

 گوترش دیروز در نشست خبری اش در نیویورک، خواهان آزادی زخایرارزی افغانستان در کشورهای خارجی به ویژه امریکا شد.

او گفت” باید اجازه داده شود که از طریق بودجه‌ی بین‌المللی، حقوق کارکنان دولتی پرداخت شود و به نهادها در افغانستان برای ارایه‌ی مراقبت‌های صحی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی کمک صورت گیرد.”

اوهمچنان بازگشت سیستم بانکی افغانستان به صورت عادی ونیز راه اندازی عملیات فوری وبرنامه ریزی شده بشردوستانه را برای نجات افغانستان ازبحران اقتصادی- انسانی ضروری خواند.

او تأکید کرد که دست کم کارکرد بانک مرکزی افغانستان باید برای ایجاد مسیری جهت آزادسازی مشروط ذخایر ارزی افغانستان مشخص شود.

گوترش علاوه کرده است”ما باید حتا برای تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد و جلوگیری از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و قحطی برای میلیون‌ها نفر می‌شود، تلاش کنیم.”

اوهمچنان گفت که سازمان ملل آماده است با کشورهای جهان روند کمک های بشری برای نیازمندان واقعی درافغانستان را تسریع ببخشد.

با سرنگونی حکومت پشین، کمک های جهان به افغانستان قطع شد ودرکنار این کشورهای جهان به ویژه امریکا اقدام به مسدود دست کم ده ملیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان کردند؛ امری که بی کاری وگرسنگی در کشوررا بیشتر کرد و افغانستان را به سوی یک بحران تمام عیار بشری سوق داد.

از سوی هم، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته است تا حمایت خود را از مردم افغانستان افزایش دهد.

سازمان غذایی جهان می گوید که بیش ازشصت درصد مردم افغانستان درحال حاضر زیر خط فقر قراردارند و بیش ازهفتاد درصد شهروندان به غذای کافی برای خوردن دسترسی ندارند.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا