نوروز 1400اخبارجامعه

نوروز در کندز به‌گونۀ شاندار تجلیل می‌شود

کندز/ 24حوت/ باختر

کندز یکی از ولایت‌های شمال‌شرقی کشور است که باشندگان آن بیشتر با عنعنات و رسم و رواج ها از جمله نوروز عادت قدیمی دارند.

به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر؛ پس از آن که ماه حوت آغاز می‌شود، باشندگان کندز به خصوص شهرنشینان برای خود لباس نو تهیه می کنند و پس از پانزدهم ماه حوت به بعد همه‌روزه جوانان و کهن سالان به دشت‌ها می روند و این دورۀ 15 روزه را مرحلۀ بوی بهار می‌نامند.

حاجی عبدالعلیم صوفی‌زاده، یکی از محاسن سفیدان کندز که حدود هشتاد سال سن دارد در مورد این‌که نوروز در گذشته‌ها چگونه تجلیل می‌شد، گفت که از گذشته‌ها بیشتر کندزیان به خصوص شهرنشینان برای نوروز لباس‌های جدید خریداری می کردند و نوروز برای ما مثل عید ارزش داشت.

وی گفت که بعد از پانزدهم ماه حوت خانه‌تکانی آغاز می‌شد و هر کس به اندازۀ توان خود اگر داشت خانه‌های گِلی خود را رنگ می‌کردند.

به‌گفته وی، هر چند ملا امامان از قدیم در مورد نوروز ممانعت‌هایی داشتند، ولی به نظرمان یک بهانه برای خوشی است که از نوروز تجلیل می‌شود.

سید اسمعیل، یکی دیگر از محاسن سفیدان کندز نیز در مورد گفت: ما همه‌ساله از نوروز به دو دلیل تجلیل می‌کنیم، یکی این‌که یک بهانه برای خوشی میسر می‌شود و دوم، فصل زمستان تمام می شود و زمان کِشت و کار شروع می‌شود.

وی افزود: ما آمادگی می‌گریم و از گذشته‌ها برای ما همین رسم باقی مانده است که کالا می‌خریم و در روز نوروز برای مهمانان هفت‌میوه می‌دهیم، اما وی گفت که جنگ‌های چندین‌ساله و هم‌چنان تبلیغ ملا امامان تا حدی بر تجلیل نوروز اثر ناگوار به جا گذاشته است.

عبدالشکور قدردان، رییس اطلاعات و فرهنگ کندز گفت که یکی از بزرگ ترین ساحات تفریحی کندز دشت‌آبدان است که در سمت شمال شهر کندز موقعیت دارد و مردم کندز و سایر شهروندان ولایت های همجوار به خاطر سیر و سیاحت به این دشت می آیند.

همچنان با فرا رسیدن نوروز، بازی‌های بزکشی، پهلوانی و سایر بازی‌های مروج در کشور در همه محله ها به خصوص میدان‌های ورزشی صورت می‌گیرد.

در همین حال به‌خاطر بزرگ‌داشت از بهار و روز نوروز حلقات فرهنگی نیز رسالت خویش‌را ادا می کنند و با برگزاری مشاعره‌ها و شب نشینی‌ها و محافل، بزم موسیقی نیز از جمله مواردی است که از گذشته‌ها تا حال به جای خود باقی‌مانده است.

مولوی محمد یعقوب، معاون ریاست حج و اوقاف کندز گفت که جشن نوروز از نگاه شریعت جواز ندارد و علمای دینی این جشن را به نام جشن نوروز رد می کنند، اما شهروندان می‌توانند به گونۀ میله فصل بهار از این جشن تجلیل کنند.

احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا