اخبارفرهنگ

نودمین سالگرد وفات ملا فیض محمد کاتب هزاره گرامی‎داشت شد

 کابل/ 17جدی/ باختر

 از نودمین سالگرد وفات ملا فیض محمد کاتب هزاره، امروز در وزارت اطلاعات و فرهنگ گرامیداشت شد. به گزارش آژانس باختر؛ در این محفل پوهنیار سیده مژگان مصطفوی، معین مالی اداری و گرځندوی وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان کرد که فیض محمد کاتب هزاره، نویسندۀ برجستۀ تاریخ معاصر افغانستان بود و آثار زیادی از خود به جا مانده است که سراج التواریخ یکی از ماندگارترین اثرهای او است.

 او افزود که هویت و ارزش یک کشور وابسته به تاریخش است.

عبدالمنان شیوای شرق، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که تاریخ افغانستان نیاز به بازنگری دارد.

به باور وی افغانستان نیاز به گفتمان تاریخی دارد که حقایق روشن شود.

 او افزود که مردم از تاریخ گذشته پند نگرفته اند به همین دلیل تاریخ این سرزمین بار بار تکرار شده است.

قنبرعلی تابش، استاد پوهنتون پیرامون شناسایی اثرهای فیض محمد کاتب هزاره صحبت کرد و گفت که او واقعه نگار دربار بود که تاریخ را باید طبق میل دربار می نوشت اما با استفاده از شگردهای پنهان کاری، واقعیت های افغانستان را درج تاریخ کرده است.

استاد حبیب الله رفیع، عضو اکادمی علوم افغانستان، مقاله یی در باره شخصیت کاتب هزاره خواند و گفت که بعضی واقعات در اثرهای او سانسور شده است.

محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ درصحبت پایانی وجمعبندی محفل، از سخنرانان و اشتراک کنندگان ابراز امتنان کرد و با تقدیر از خدمات ملا فیض محمدکاتب هزاره در عرصۀ تاریخ نویسی کشور، بر مطالعۀ تاریخ تاکید کرد. این محفل را نهاد انسان با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت هفتۀ تاریخ برگزار کرده بود. مجیب مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا