اخبارفرهنگجامعهTOP

بزرگداشت از یک‌هزار و چهل و نهمین زادروز شیخ الاسلام حضرت خواجه عبدالله انصاری «رح» و آیین رونمایی از مقالات و یادواره‌ها “جلوه‌های عرفان پیر هرات”

هرات ۱۴ ثور باختر
به‌ مناسبت یک‌هزار و چهل‌و نهمین زادروز شیخ الاسلام خواجه عبدالله انصاری «رح» گرامی‌داشت به عمل آمده و از کتاب مجموعه مقالات و یادواره‌ها « جلوه‌های عرفان پیر هرات » رونمایی شد.
این برنامه با حضور مسوولین اداره محلی، علما، دانشمندان، اساتید پوهنتون و متنفذین هرات برگزار شد.
میر محمد ارحم، متولی و خادم پیر هرات در رابطه به اهمیت برنامه و بزرگداشت از مقام حضرت پیر هرات، خدمات تولیت پیر هرات و رونمایی از مجموعه مقالات تازه انتشار یافته‌ی بخش فرهنگی تولیت آستان پیر هرات به ایراد صحبت کرد.
الحاج مهاجر فراهی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاون والی هرات، خواجه عبدالله انصاری را به عنوان چهره بزرگ کشور، عارف نامدار و مفسر بزرگ جهان اسلام یاد کرد.
مهاجر فراهی همچنان از هرات به عنوان شهر علم و فرهنگ یاد کرد که در خود عارفان و عالمان زیادی را پرورانده است که امروز نیاز است راه همان بزرگان و عارفان به پیش گرفته شود و به مطالعه زندگی و سیرت شان پرداخته شود.
همچنان الحاج مولوی احمد الله متقی رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: حضرت پیر هرات نه تنها در افغانستان، بلکه در تمام جهان معرفی است او مفسر و مدرس بزرگی بود که تا کنون از اشعار و آثار وی در تمامی کشورهای جهان استفاده می‌شود.
خواجه عبدالله انصاری “رح” صاحب آثار علمی متعددی بوده است که این آثار پس از گذشت 1000 سال هنوز شهرت خاصی دارد.
شیخ فضل الرحمن انصاری خطیب مسجد جامع شیخ الاسلام خواجه عبدالله انصاری «رح» گفت که در تمامی نقاط جهان نگاه کنیم، از سلاله حضرت ایوب انصاری در حال خدمت به مسلمانان هستند و محدثین بزرگ جهان اسلام به حضرت پیر هرات، لقب شیخ الاسلام را داده اند.
خواجه عبدالله انصاری “رح” در سال 396 قمری در منطقه “کهندژ” هرات به دنیا آمده و در سال 481 هجری قمری، در گذشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا