اخبارسیاستگزارش ها

عفو بین الملل: زندان گوانتامو باید تعطیل شود

کابل/ ۱۹جدی/ باختر

سازمان عفو بین الملل ازبایدن رییس جمهوری امریکا خواسته است که  به وعده خود، درباره تعطیل شدن زندان گوانتانامو عمل کند.

این فراخوان همزمان با نزدیک شدن بیستمین سالگرد تاسیس این زندان صادر شده است.

 امریکا بیست سال قبل، زندان گوانتانامو که با هدف بازداشت مظنونان خارجی درجنگ که خود آن را جنگ با تروریزم نام گذاشت، در کوبا ساخت که به دلیل شیوه های بازجویی شدید و غیرانسانی خود به بدنامی شهرت یافت.

جوبایدن در مبارزات انتخاباتی خود تعهد کرده بود که با پیروزی در انتخابات، اولین کار او بستن زندان گوانتامو خواهد بود مگر حالا که  او رییس جمهوری امریکا است گوانتامو همچنان با همان زشتی هایش فعال است.

از زمان تاسیس گوانتانامو در سال ۲۰۰۲، تقریبا ۷۸۰ نفر در آن بازداشت شده اند که اتهام هیچ یک از آنان قطعی نشد و هیچ جرمی بر آنان ثابت نشد، با آن که به تدریج در شمار زندانیان گوانتامو کاهش بعمل آمد مگر هنوز هم ۳۹ تن  در آن زندانی اند.

دافِن اوییتار مدیر امنیتی برنامه حقوق بشر عفو بین الملل در بیانیه یی گفته است: هر چقدر باز بودن این زندان طول بکشد و از آن استفاده شود، به همان اندازه به اعتبار آمریکا در زمینۀ حمایت از حقوق قشر در سطح جهان لطمه وارد می کند.

ماتیاس شرایبر عضو عفو بین الملل در آلمان به خبرگزاری فرانسه گفته است: گوانتانامو سنت و الگوی خطرناکی را هم در زمینۀ فقدان پیشرفت در روند قوانین و هم از نظر مصونیت برای موارد جدی نقض حقوق بشر همچون شکنجه و ناپدید شدن ها بجا گذاشت. بازداشت شدگان در این زندان به روند محاکمه های عادلانه طبق قوانین دسترسی ندارند.

وی از جامعۀ بین المللی درخواست کرد که آمریکا را وادار به تعطیلی  این زندان کند.

باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا هم در سال ۲۰۰۹ دستور تعطیلی این زندان را صادر کرد اما آن را عملی کرده نتوانست، مگردونالد ترامپ رییس جمهوری دیگر امریکا بر فعال ماندن گوانتامو تاکید داشت که با انتقاد های زیادی فعالان حقوق بشری مواجه شد.

بایدن  که تعهد به بستن این زندان کرده بود نه تنها که آن را عملی نه کرد، بل اجازه نداده است که زندانیان به زندان های دیگر و یا کشور های شان منتقل شوند . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا