اخباراقتصادجامعهگزارش ها

سازمان ملل؛ برای مقابله با چالش های بشری در افغانستان به پنج ملیارد دالر نیاز داریم

کابل/ ۲۲ جدی / باختر

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می گوید؛ سازمان ملل متحد  برای کمک به ۲۸ میلیون نيازمند در افغانستان و منطقه طرح های را راه اندازی می کند.

به گزارش آژانس باختر: یوناما در اعلامیه یی گفته است: سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی از دیروزبرنامه های پاسخدهی مشترک را با هدف ارائه کمک های بشردوستانه حیاتی برای ۲۲ میلیون تن در افغانستان و حمایت از ۵.۷ میلیون تن از شهروندان بیجاشده افغانستان رادر پنج کشور همسایه، آغاز کرده است

یوناما گفته است: مجموع برنامه های پاسخدهی بشردوستانه و پناهندگان به بیش از ۵ میلیارد دالر تمویل بین المللی در سال ۲۰۲۲ نیاز دارد.

سازمان ملل گفته که مردم افغانستان با یکی از سریع ترین بحران های بشری جهان روبرو استند. نیمی از جمعیت با گرسنگی شدید روبرو هستند، بیش از ۹ میلیون تن بیجا شده اند، میلیون ها طفل از مکتب بازماندند، دهاقین و مالداران با بدترین خشکسالی مواجه اند ده ها هزار کودک در معرض خطر مرگ از اثر سوء تغذیه قرار دارند، زیرا خدمات اساسی صحی از بین رفته اند.

این نهاد گفته  است  که جنگ فروکشکرده است مگرمشکلاتی دیگر باقی مانده است  که شماری زیادی از مردم را وا داشته است که به سوی دو کشور همسایه ایران وپاکستان رو آورند  در حال حاضر ۴ میلیون تن از پناهجویان افغان در کشورهای همسایه به سر می برند. این موضوع باعث افزایش ظرفیت جوامع میزبان شده است و آنها نیز به حمایت نیاز دارند.

او گفته که “پیام من اضطراری است؛ در را به روی مردم افغانستان بسته نکنید. همکاران بشردوستانه در ساحه حضور دارند، و با وجود چالش ها در حال ارائه خدمات استند. با حمایت از برنامه های بشردوستانه یی که افتتاح شده است به ما کمک کنید تا  از گرسنگی گسترده، بیماری، سوء تغذیه و در نهایت از مرگ جلوگیری کنیم.”

فلیپو گراندی کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهندگان نیز گفت: “جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از فاجعه در افغانستان هر کاری را که می تواند انجام دهد، زیرا این موضوع نه تنها باعث رنج و بدبختی می شود، بلکه باعث بیجاشدن بیشتر هم در داخل کشور و هم در سطح منطقه می گردد.

 او تاکید داشته است ، ما باید کمک های خود را در حمایت از پناهندگان و جوامعی که از آنها برای نسل ها میزبانی کرده اند، فورا وسعت بخشیم. نیازهای پناهندگان را نمی توان نادیده گرفت و سخاوت کشورهای میزبان را نمی توان امر بدیهی دانست. آنها نیاز به حمایت دارند و امروز به آن نیاز دارند.”

در اعلامیه آمده است: برنامه پاسخدهی بشردوستانه افغانستان به ۴.۴۴ میلیارد دالر نیاز دارد، بزرگترین درخواست بشردوستانه که تاکنون راه اندازی شده است. اگر تمویل شود، سازمان های امدادرسانی می توانند ارائه مواد غذایی حیاتی و پشتیبانی زراعتی، خدمات صحی، درمان سوء تغذیه، سرپناه های اضطراری، دسترسی به آب و حفظ الصحه، حفاظت و تعلیم و تربیه اضطراری را افزایش دهند.

برنامه پاسخدهی منطقه یی به پناهندگان وضعیت افغانستان به ۶۲۳ میلیون دالر برای ۴۰ سازمان که در بخش حفاظت، صحت و تغذیه، مصونیت غذایی، سرپناه و اقلام غیر غذایی، آب و حفظ الصحه، معیشت و سازگاری، تعلیم و تربیه، لوژستیک و ارتباطات کار می کنند، نیاز دارد.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا