اخبارسیاستگزارش ها

رییس جمهوری پشین روسیه؛ مصارف امریکا در افغانستان عاقلانه نبود

کابل/ ۱۲  دلو/  باختر

در حالی که امریکا ادعا دارد؛ در جریان بیست سال گذشته بیش از صد تریلیون  دالر در افغانستان هزینه کرده است٬ رییس جمهوری سابق روسیه می گوید که امریکا مصارف عاقلانه در افغانستان نداشته است .

دیمیتری مدودف رییس جمهوری پشین روسیه  در یک مصاحبه گفته است؛ اگر پول های را که ایالات متحده در افغانستان خرج کرد عاقلانه استفاده می شد، این کشور را به گلستان روی زمین تبدل می کرد.

وی افزود: “پولی که در مدت، بیش از 20 سال در افغانستان بنام بازسازی این کشور  خرج شد٬ در حقیقت برای مقاصد کاملاً متفاوت استفاده می شد- نمی دانم کجا رفتند، احتمالاً به نوعی در معاملات فاسد حیف و میل شد و اگر نمی شد می توانستند به نظر من افغانستان را به گلستان روی زمین تبدیل کند.”

این گفته ها در حالی بیان می شود که با حضور یافتن امریکا در افغانستان٬ فساد اداری نیز به گونه یی سریع ترویج  شد و بیشتر قرار داد های لوژستیکی و عمرانی به کسانی داده شد که وابسته به مقام نظام های پشین بودند و یا هم به آن افغانانی داده شد که تابعیت امریکایی داشتند و از اندوخته های غیر قانونی شان در امریکا سرمایه گزاری کردند

با آن که امریکا ادعا دارد که در بیست سال گذشته بیش از صد تریلیون دالر را صرف بازسازی افغانستان کرده است مگر  هیچ پروژه زیر بنای در افغانستان اعمار نشد٬ حتا با وجود آن  که این کشور منابع و امکانات وافر برای احداث بند های برق و تولید برق داشت٬ پروژه برق انتقالی از کشور های شمال افغانستان به اجرا در آمد.

باید گفت بیش از این دیمیتری مدودف، از شرکت کنندگان در سازمان همکاری شانگهای خواست تا در مورد پروژه های مشخصی فکر کنند که تا به افغانستان کمک کند تا از بحران اقتصادی بیرون شود، و ثبات را در این کشور فراهم کند.

 از طرف دیگر سیگار یا  ادارۀ نظارت امریکا  ب  بازسازی افغانستان می گوید؛ که این کشور آماده پذیرش سیستم سیاسی و قضایی غرب نبود

بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که افغانستان یک جامعه پیچیده با سنت‌های ریشه‌دار و اقتصاد سیاسی مختض به خود  است  و هیچگاه برای پذیرش سیستم‌های سیاسی، اقتصادی و قضایی غربی آماده نبوده است.

سیگار” در گزارش روز یکشنبه خود با اشاره به آمادگی نداشتن جامعه سنتی و پیچیده افغانستان با تغییرات سیاسی،اقتصادی و قضایی مورد نظر غرب نوشت: برای هر تغییری در افغانستان باید ویژگی های خاص این کشور درنظر گرفته شود.

این در حالی است که جان سپکو ، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) پنجشنبه هفته گذشته گفته بود که آمریکا در 20 سال گذشته بیش از 246 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان هزینه کرد، اما تنها بخشی از این کمک که توسط سیگار ارزیابی شده است.

وی گفته بود که “تخمین محافظه کارانهٔ ما نشان داد که دست کم 30 در صد این کمک‌ها ضایع و یا سرقت شده است.

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اذعان کرد: پول های زیادی را به سرعت در کشور کوچک افغانستان بدون آنکه نظارتی برآن باشد بیهوده هزینه کردیم

باید گفت که آگاهان سیاسی در افغانستان به این باور اند که امریکا در قسمت مصارف خود در افغانستان مقابله می کند و برنامه یی برای بازسازی افغانستان داشت بر خلاف فساد اداری را ترویج داد و به  نوعی برای کشور های همسایه افغانستان باج می داد . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا