سیاستاخبارامنیتTOP

رییس جمهوری با وزیر امور خارجۀ هسپانیه، صحبت تلیفونی کرد

کابل/۲۷حمل/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان چاشت امروز با خانم ارانجا گوزالیز لایا وزیر امور خارجۀ هسپانیه، صحبت کرد.
در این مکالمۀ تلیفونی که بانوی اول کشور و شماری از مقامات دولتی نیز حضور داشتند، هر دو جانب در خصوص صلح، تصمیم اخیر امریکا و ادامۀ همکاری ها با افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهوری با اشاره به تصمیم اخیر ایالات متحده امریکا مبنی بر خروج نیروهای شان از افغانستان، گفت که ما دو سال قبل نیز انتظار چنین تصمیم را داشتیم و من با رییس جمهور بایدن و وزیر امور خارجۀ آن کشور صحبت کردم و قراردادهای دو جانبه ،به ویژه قرارداد امنیتی و روابط استراتیژیک میان دو کشور پابرجاست.
وی افزود که ما با امریکا داخل فصل جدیدی از روابط شدیم و کمک های آن کشور با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد یافت و بالای راهکار های آن صحبت خواهیم کرد.
رییس جمهوری گفت که در خصوص زمانبندی و ترتیب کتگوری خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان و این که چه تاسیسات و وسایل از آنان به نیروهای ما باقی می ماند، باید صحبت شود.
رییس جمهوری گفت که پیامدهای این خروج باید سنجیده شود و کشورهای همسایه به ویژه پاکستان، در تصمیم های خود دقیق باشند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: متاسفانه ۴۲ سال است که افغانستان در جنگ قرار دارد، ما میخواهم کشور بی طرف باشیم و از صلح استقبال می کنیم و این در حالی است که طالبان فرصت پیش آمده در صلح را رد کرده اند.
در این تماس تلیفونی، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه نیز صحبت کرد و در خصوص صلح گفت که افغانستان با ناتو صحبت خواهد کرد که بعد از خروج نیروهای شان همکاری های درازمدت خویش را به ویژه در عرصۀ مبارزه با تروریزم چگونه ادامه بدهند.
وی افزود که طالبان با توجه به مکلفیت هایی که دارند، به یک توافق سیاسی برسند و ما با کشورهای ترکیه، قطر و امریکا و سازمان ملل متحد در خصوص صلح کار می کنیم.
وزیر امور خارجه، گفت که کشورهای منطقه و جامعۀ بین المللی باید با ما همکار باشند و طالبان و پاکستان بدانند که این یک فرصت است و نباید آنرا از دست بدهند.
در این صحبت تیلفونی، بانوی اول کشور در مورد سهم فعال زنان افغان در عرصه های مختلف یادآوری کرد و گفت که شبکه های مختلف زنان ایجاد شده است، اکنون آنان از خود نمایندگی می کنند، ما به عقب بر نمی گردیم و تمرکز بر تقویت زنان مهم است.
همچنان حسینه صافی سرپرست وزارت امور زنان در مورد وضعیت زنان و رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف در رابطه به آموزش کودکان و جوانان به ویژه دختران صحبت کردند و محمود کرزی وزیر شهرسازی و اراضی خواستار حمایت تخنیکی هسپانیه از پروژه ۱۲ هکتار زمین و اجمل احمدی سرپرست دافغانستان بانک خواستار تقویت برنامه های تجارتی زنان و روند دیجیتال سازی شدند. در اخیر این تماس تیلفونی، وزیر امور خارجۀ هسپانیه بایید تایید خواست های جانب افغانستان، حمایت خویش را از روند صلح و تقویت سهم زنان افغان در عرصه های مختلف ابراز کرد و گفت: با کشورهای عضو سازمان ناتو در خصوص حمایت های بیشتر از افغانستان، صحبت خواهیم کرد. همچنان موصوف خاطرنشان کرد: ما در راستای حمایت از افغانستان متعهد هستیم و در زمینه های دیجیتال سازی و توسعه شهری همکاری های لازم انجام خواهیم داد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا