اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

 روزه؛ ارزش که همچنان باید رعایت شود

 

تبصره

عید و رمضان دو بهار متحول در زندگی مسلمانان است که باید ارزش‌های آن را در ایام غیر از رمضان و عید هم دنبال کنیم.

مبصرآژانس باختر می‌نگارد: رمضان ماه که در آن، زمام عبادت و تعهد به معنویت بر دوش مسلمانان گذاشته می‌شود، خاتمه یافت، در این ماه که برترین ماه در تقویم است، عبادات مسلمانان به اوج معنویان می‌رسد و بدون شک اعمال و عبادات زیادی در این ماه مورد قبول الله متعال  قرار می‌گیرد.

در مجموع، ماه رمضان به معنویت و تقوا پرداختن مسلمانان فرصتی بی‌نظیر می‌دهد تا رضای خداوند رحیم را به دست آورند. فرصت‌های معنوی این ماه است که برای مسلمانان موقع می‌دهد که با ختم رمضان، عید نمایند و از نزدیکی شان با خداوند عزوجل خوشحال و شادمان باشند.

عید رحمت خدا و مغفرت الهی است؛ موقع شکر و سپاس برای مردمان است که موفق شدند با عبادت و تمکین به اوامر الهی رضای آن ذات بی نیاز را کسب کنند.

مگر با ختم رمضان و برگزاری عید سعید فطر مکلفیت‌های انسان در برابر خدای منان و بندگان او پایان نمی‌یابد، بل این دو رویداد، زندگی یک مسلمانان را متحول می‌کند و برای او می‌آموزاند که وجایب او در برابر خدای منان و همنوعانش پایان نیافته است.

ما در ایام رمضان درس‌های زیادی گرفتیم، در گام نخست نباید فراموش کنیم که خدای بزرگ هم‌چنان نظاره‌گر کردار و رفتار و احوال ما است، ما باید هم‌چنان پابند به اوامر الهی باقی بمانیم و از دساتیر قرآنی و شرعی در زندگی روزمره خود غافل نباشیم.

در کنار آن، ما در ماه رمضان با بسیاری از بنده‌های خدا سر خوردیم که چیزی برای خوردن، گرم کردن و پوشیدن نداشتند، درمانده و محتاج و نیارمند دستگیری و معاونت بودند.

ما با درس انسانی‌که از رمضان گرفتیم نباید این هموطنان بیچاره و نیارمند خود را فراموش کنیم، تنها ماه رمضان نیست که ما را متوجه همنوع نیازمند ما می‌سازد، بل این ماه نشان‌دهنده راه دراز زندگی است، که به ما می‌آموزاند که از هر لحظه، دقیقه و ساعت ایام زندگی خود محاسبه داشته باشیم و در برابر انسان‌های نیازمند، همچنان احساس مسئولیت کنیم و از یاد خدای عادل غافل نباشیم.

ما باید بیرون از ماه رمضان و عید هم انسان با تقوا و مسئولیت پذیر باقی بمانیم.

امروز فقر دامان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است، غربت و ناداری، همچنان وجود دارد، سیلاب‌های ویرانگر در ماه‌های اخیر، زشتی‌های زیادی را به جا مانده است و صد ها مشکل دیگر.

باید برای دستگیری از نیارمندان هم‌چنان کوشا باشیم و مردمان مستضعف را فراموش نکنیم.

هدف از روزه تقوا و تحکیم نظام انسانی است، پیامی برای حفظ نظام اجتماعی و مبارزه با ناهنجاری‌های است که ماحول ما را فرا گرفته و یا هم تهدید می‌کند، روزه و رمضان یک مکتب و درس بالانقطاع در زندگی بشری است که باید آن را هر روز در زندگی خود مرور کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا