سیاست

رئیس کمیسیون حقوق بشر : در هربرنامه صلح ٬جایگاه مردم افغانستان باید تثبیت باشد

کابل  ۲۵  جدی باختر
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: صلحی که در آن کرامت انسانی مردم، به ویژه کرامت زنان محفوظ نباشد، صلح نه، بل که یک معامله‌  کوتاه مدت سیاسی است .
به گزارش آژانس باختر سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در یک نشست خبری موضع آن کمیسیون را در خصوص انکشافات تازه سیاسی و گفت و گو با گروه طالبان بیان داشت .
سیما سمر گفت با وجودی آن که زنان در قانون اساسی، حقوق و امتیازات برابر با مردان دارند، اما هنوز هم فضای آزاد برای گشت‌ و گذار زنان در کشور فراهم نیست و آنان در بسیاری از عرصه‌های زند‌گی اجتماعی حضور کم‌رنگ دارند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر با اشاره به تلاش‌های اخیر صلح در کشور گفت، صلحی که در آن حقوق زنان تضمین نشود، صلح نیست در گذشته  نیز چنین توافق‌نامه‌های صلح انجام شده بود اما صلح در کشور برقرار نشد.
وی گفت که باید صلح، کرامت انسانی همه انسان‌ها و حقوق اساسی و آزادی زنان را به رسمیت بشناسد
به گفته سیما سمر، در صورتی‌که عدالت و ارزش‌های حقوق بشری در روند صلح پایمال شود، کشور به دور دیگری از جنگ هاو خشونت ها قرار خواهد گرفت.
او از طالبان خواست به‌جای زندگی در کوه‌ها، زندگی مدنی را اختیار کنند.
وی بر نقش زنان در آوردن صلح در افغانستان تأکید کرد و از زنان طالبان نیز خواست که نگذارند شوهران و یا فرزندان‌شان در جنگ قربانی شوند.
رییس کمیسیون حقوق بشر با اشاره به تلاش‌های امریکا و کشورهای منطقه در آوردن صلح در افغانستان، گفت که نیروی اصلی آوردن صلح، مردم افغانستان است و کارهای اصلی و اساسی در مورد صلح را نیز باید خود افغان‌ها انجام دهد.
او در عین حال گفت که صلحی که در آن کرامت انسانی مردم، به ویژه کرامت زنان محفوظ نباشد، صلح نه، بلکه یک معامله‌ کوتاه مدت سیاسی است که نمی‌توان آینده‌ آن‌را تضمین کرد.  وی از حکومت افغانستان نیز خواست تا در کنار تلاش برای مذاکره‌ مستقیم با طالبان، کارهایی  انجام دهد که زمینه‌ساز صلح پایدار در این کشور باشد.ختم صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا