اخبارصحت

دور چهارم واکسیناسیون سراسری پولیو در افغانستان آغاز شد

کابل، 2 جوزا، باختر
وزارت صحت‌عامه می‌گوید که به همکاری یونیسف و سازمان جهانی صحت، دور چهارم واکسیناسیون سراسری پولیو را آغاز کرده است.
به گزارش آژانس باختر؛ وزارت صحت‌عامه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که این کمپاین امروز در سراسر کشور آغاز شده و قرار است 9.9 میلیون کودک زیر پنج سال در برابر بیماری پولیو واکسین شوند.
این وزارت گفته است که سه دور واکسناسیون پولیو در جریان سال روان میلادی به گونۀ موفقانه عملی شده و این چهارمین دور این کمپاین است که در جریان این سال عملی می‌شود.
داکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت‌عامه در مراسم آغاز این کمپاین از کارکنان صحی خواست تا در راستای تطبیق واکسین و محو کامل بیماری پولیو از هیچ تلاشی دریغ نه‌ورند.
مسؤولان در وزارت صحت‌عامه می‌گویند که طی سال‌های گذشته به دلیل جنگ و ناامنی، میلیون‌ها کودک از برنامۀ واکسیناسیون پولیو باز مانده اند؛ اما اکنون تلاش می‌شود تا واکسین پولیو بالای تمام کودکان زیر سن پنج سال تطبیق شود و همچنین به کودکان بالاتر از شش ماه، ویتامین A داده شود تا در برابر بیماری‌های واگیر معافیت دریافت کنند.
در حال حاضر، افغانستان، پاکستان و نایجریا تنها سه کشور در جهان است که هنوز واقعات مثبت پولیو یا بیماری فلج کودکان را به ثبت می‌رسانند. بر اساس معلومات وزارت صحت‌عامه، در سال روان میلادی، تنها یک واقعۀ مثبت بیماری پولیو در ولایت پکتیا به ثبت رسیده که ریشۀ ژنتیکی آن به واقعات مثبت بیماری پولیو در پاکستان مرتبط بوده است. سال گذشته چهار واقعۀ مثبت پولیو در کشور به ثبت رسیده بود.
پولیو یک بیماری واگیر درمیان کودکان است که ابتلا به آن سبب فلج دایمی و حتا مرگ کودک می‌شود. به باور متخصصان طبی، یگانه راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تطبیق واکسین است که باید در میان کودکان زیر سن پنج سال تطبیق شود.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا