اخبارجامعهTOP

در یک سال ونیم بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین غصب شده در سراسر کشور استرداد شده است

کابل ۴ ثور باختر
مولوی احسان‌الله وثیق، رییس عمومی قضایای امارت وزارت عدلیه و سکرتر این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین غصب شده یا در تهدید غضب در سراسر کشور استرداد شده است.
دفتر مطبوعاتی وزارت عدلیه بانشر این خبر نگاشته است: مولوی احسان‌الله وثیق، این ارقام را در سیمینار آموزشی شش روزه که برای هییت‌های تخنیکی تثبیت و تشخیص زمین‌های غصب شده ۳۴ ولایت کشور که در تالار انستیتوت خدمات ملکی برگزار گردیده بود ارایه کرد.
در مراسم افتتاحیه این سیمینار، مولوی احسان‌الله وثیق، شیخ عبدالصمد حقانی، نماینده ستره محکمه و شماری دیگر از رییسان و مسوولان وزارت عدلیه حضور داشتند.
مولوی احسان‌الله وثیق در جریان سخنرانی برگرداندن زمین‌های غصب شده از چنگ غاصبانی که چندین سال آن را تحت تصرف شان داشتند، کار دشوار خوانده افزود که هییت تخنیکی کمیسیون جلوگیری از غصب زمین های غصب شده قادر شده است تا این زمین ها را از نزد غاصبان استراد نماید.
او افزود که مردم در سراسر افغانستان از کارکردهای محمد داوود خان (رییس جمهور سابق) از جمله تعیین قطعات کادستری و ثبت زمین‌ها را یاد می‌کنند درحالیکه هییت‌های تخنیکی این کمیسیون فعالیت های بزرگتری نسبت به آن زمان انجام داده‌اند که در تاریخ ماندگار خواهد بود.
رییس عمومی قضایای امارت و سکرتر کمیسیون گفت که این کمیسیون از آغاز فعالیت تا کنون بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین غصب شده یا در تهدید غصب را از نزد غاصبان استرداد و ثبت بانک زمین کرده است.
سپس شیخ عبدالصمد حقانی، نماینده ستره محکمه صحبت نموده نظام اراضی را درکشور با گذشت چند دهه بسیار بی نظم خوانده از هییت کمیسون جلوگیری زمین های غضب شده خواست تا در کارهای شان دقت بیشتر نمایند.
او گفت که مردم به ویژه مهاجرین، کوچی‌ها و دیگر اقشار جامعه سرپناه می‌خواهند و ارایه سرپناه بدون تصفیه زمین‌ها به آنان امکان پذیر نیست.
به گفته او کمیسیون موظف است تا این زمین‌ها را تصفیه کند و نظام اراضی را منظم سازد.
در این سیمینار بیش از ۲۰۰ تن شامل رییسان زراعت، عدلیه، شهرسازی، سرحدات و دیگر اعضای هییت‌ تخنیکی ولایات اشتراک داشته و برای شش روز در رابطه به قانون جلوگیری از غصب زمین‌ها و استرداد زمین‌های غصب شده، اصول‌نامه شرعی محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب شده امارتی، رهنمود تثبیت و تشخیص زمین‌های غصب شده در ولایات و سایر اسناد و موارد لازم معلومات برای شان ارایه میگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا