امنیت

دربیست ولایت افغانستان خشخاش کشت میشود

کابل باختر/26/ میزان
مقامات وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان میگویندکه درحال حاضر دربیست ولایت کشور خشخاش کشت میشودو سه اعشاریه پنج میلیون تن درافغانستان به گونه یی معتاد به موادمخدر اند.
گزارشگرآژانس باخترمینگارد: درحالیکه از افغانستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده موادمخدر درسطح جهان یادمیشود مگر موجودیت سه و نیم میلیون معتاد درکشور معضل جدی تراست که جامعه افغانی را تهدیدمیکند.
این درحالیست حکومت افغانستان از چند سال بدینسو با همکاری جامعه جهانی تلاش دارد تا جلو کشت خشخاش را دراین کشور بگیرد ، اما باوجود این همه تلاش ها ، افغانستان هنوز نه تنها بزرگترین تولید کننده موادمخدر درسطح جهان است بل شمار مصرف کنند گان داخلی نیز روبه ازدیاد میباشد.
وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان میگوید، درحال حاضر دربیست ولایت کشور خشخاش کشت میشود که دراین میان شش ولایت بیشترین مزارع خشخاش را دارند.
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با موادمخدر اخیراً دریک نشست مشورتی با مسوولان ولایات کابل و کاپیسا ابراز امیدواری کرد که آنها میتوانند تا به این معضل رسیدگی کنند.
با آنکه وزیر مبارزه با موادمخدر واضح نساخت 20 ولایت که شاهد کشت خشخاش اند کدام ولایت ها اند مگر بازهم از هلمند به عنوان بزرگترین مزارع خشخاش درافغانستان یاد میشود ، فراه ، ارزگان ، بدخشان نیز درزمره ولایت های اندکه زیادترین مزارع خشخاش را دارند درحالیکه حرف از کشت روز افزون خشخاش درافغانستان است و این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده موادمخدر معرفی شده است، موجودیت سه و نیم میلیون معتاد درکشور نگرانی دیگریست که جامعه افغانی را رنج میدهد.
کشت و قاچاق موادمخدر و تبارز افغانستان به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده موادمخدر هویت بین المللی افغانستان را خدشه دار ساخته و موجودیت یک کمیت وسیع از معتادین درداخل عملاً ثبات اجتماعی ما را با مخاطره مواجه ساخته است.
آگاهان امور اجتماعی ، محیط زیست و استادان پوهنتون های کشور به این باور اندکه تنها حرف زدن پیرامون برنامه و یا هم ایجاد هماهنگی نمی تواند گره گشاه مشکل باشد مسوولان بار ها از برنامه سخن گفته اند و برایجاد هماهنگی تاکیدکرده اند مگر این برنامه ها و این گفته ها کمتر راه عمل را درپیش گرفته است.
آنها میگویند که مسوولان باید برنامه های را درخصوص مبارزه با موادمخدر ارائه دهند که قابل تطبیق باشد نه برنامه های که درآن اهداف به گونه بلند مشخص شده باشد و زمینه تطبیق آن وجود نداشته باشد زیرا مشکلات چون مسایل امنیتی ، دخیل بودن سازمان های استخباراتی منطقه ، طالبان و داعش در تجارت و قاچاق پرسود مواد مخدر، مبارزه با این پدیده را دشوار ساخته است مسوولان باید برهماهنگی و اجماع بین المللی دراین خصوص تمرکز داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا