اخبارگزارش ها

دادگاه لاهه؛ نباید سیاسی عمل کند

 کابل / ۱۴ حوت / باختر

در حالی که از حمله روسیه به اوکراین چند روز میگذرد٬دادگاه لاهه در هالند٬ تصمیم گرفته است که این حمله را به عنوان جنایت جنگی دنبال کند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ با آن که  از حملۀ روسیه بر اوکراین چند روز می گذرد و معلوم نیست که این جنگ چه وقت و با چه ابعادی خاتمه خواهد یافت٬ داد گاه رسیدگی به جنایات جنگی تصمیم گرفته است که عملکرد  روسیه را به عنوان جنایت جنگی در اوکراین دنبال کند.

این در حالی است که از دید جهانیان صلح پسند و واقع بین٬ تجاوز به هر نام که صورت گیرد و قتل انسان های بیگناه با هرتوجیه که صورت گیرد جنایت است و قابل تعقیب.

این که در حوادث اخیر در اوکراین چه کسانی ملامت اند٬ یک بحث طویل حقوقی خواهد بود مگر واقعیت این است که در این حوادث و تحولات انسان های زیادی که گناهی نداشتند کشته شدند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که به شماری همچو کشته شدگان افزوده نشود٬ پس رسیدگی به مسایل حقوقی این جنگ یک امر انسانی است.

بحث ما در اینجا به عملکرد دو گانه دادگاه لاهه است که روسیه را در آغازین روز های جنگ اوکراین جنایتکار جنگی می دانند٬ مگر از عملکرد امریکا و متحدانش در افغانستان که بیست سال تمام در این کشورآدم  کشتند وویرانی کردند چشم پوشی می کند.

زمانی که ترامپ رییس جمهوری امریکا بود دادگاه کیفری لاهه٬ تصمیم گرفت که به جنایات جنگی امریکا در افغانستان رسیدگی کند٬ این مسله برای چند روزی بحث داغ در رسانه های بین المللی بود مگر سرانجام لاهه تصمیم گرفت که دوسیه این جنایات را پایان یافته اعلام کند و دیگری نام از جنایات امریکا در افغانستان نگیرد.

در حالی که سربازان نیروهای ایتلاف در افغانستان که از سوی امریکا رهبری می شدند جنایت های بیشماری را در افغانستان مرتکب شدند که داستان قتل غم انگیز شماری ازباشندگان پنجوایی قندهار شامل زنان و کودکان مشت نمونه یی خروار است٬ رابر بیلز، خورد ضابط امریکایی، که  دریک شب سرد زمستان سال ٬۱۳۹۰  شانزده باشنده پنجوایی قندهار را در خواب شرین به گلوله بست٬ یک محکمه امریکا برای او حکم حبس ابد داد مگر ترامپ او را عفو کرد.

آنچه را که بیلز قصاب پنجوایی مرتکب شد شمۀ از صدها جنایت است که نیروهای خارجی در افغانستان مرتکب شده اند٬ مگر همه آن نادیده گرفته شده است.

باید گفت که موقف امارت اسلامی درقبال وقایع جاری میان روسیه و اوکراین موقف بی بیطرفی کامل است.

امارت اسلامی به این عقیده است که طرفین مشکلات شان را ازطریق گفتگو حل کنند .

مگردید فعالان حقوق بشری این است که  «دادگاه لاهه درحالی با چشم‌پوشی از جنایات نظامیان آمریکایی و نادیده گرفتن جان مردم افغانستان در واقع قربانیان را با ارزش و بی‌ارزش طبقه‌بندی کرده که این کار به اعتبار آن آسیب رسانیده و ان را به دادگاه بی‌خاصیت تبدیل کرده است» بهتراست دادگاه لاهه سیاسی و سفارشی عمل نکند٬ یک داد گاه واقعی باشد و با کار بیطرفانه ثابت کند که متضرر از هیچ کشور و نهادی نیست. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا