سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

جهان باید ترس متابعت از امریکا را از خود دور کند

تبصره٬ کابل٬ ۲۹ جوزا، باختر
سخنگوی امارت اسلامی تاَکید دارد که تعامل سیاسی با نظام موجود در افغانستان به نفع همه است٬ تعامل سیاسی با امارت اسلامی این فرصت را مساعد میکند که جهان به گونۀ مستقیم دید گاه و نظر شان را با امارت اسلامی مطرح کنند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مصاحبه با شماری از رسانه ها و خبرنگاران که از طریق واتساب انجام شده است گفته است « تعامل سیاسی با امارت اسلامی به نفع همه است. گزینش راه تعامل با امارت اسلامی این امکان را می‌دهد که جهان به طور رسمی درباره ‹ناراحتی‌های› خود با امارت اسلامی صحبت کنند»
این گفته ها درست زمانی مطرح شده است که با گذشت حدود ده ماه از پیروزی مجدد امارت اسلامی در افغانستان٬ نظام جدید در این کشور از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.
امریکا تاَکید دارد که به رسمیت شناخته شده امارت اسلامی در افغانستان از سوی آن کشور٬ منوط به شرایط است که از سوی قصر سفید بیان شده است.
امریکا بر ایجاد یک حکومت فراگیر٬ رعایت حقوق اقلیت ها٬ زمینه دسترسی هم سان شهروندان افغانستان به روند آموزش و پرورش و دوری امارت اسلامی از سازمان ها و گروه های تروریستی و رعایت حقوق بشری در افغانستان تاکید دارد.
با تاسف شماری زیادی از کشور ها با پیروی از امریکا حاضر نشده اند که امارت اسلامی در افغانستان را به رسمیت بشناسند در حالی که امارت اسلامی مطابق به کنوانسیون جهانی عمل کرده است٬ توافق نامه دوحه با امریکا را محترم شمرده است٬ نگرانی های امنیتی از ناحیه افغانستان در برابر کشور های دیگر را برداشته است٬ تاکید براین داشته و دارد که در افغانستان برای گروه های هراس افگن جای و پناهگاه وجود ندارد٬ اگر حرف از ایجاد حکومت فرا گیر در کشور است٬ تمام اقوام و ملیت های ساکن در این کشور خود را در این حکومت یافته اند٬ معلوم نیست که امریکا چه تعریفی از حکومت فرا گیر در افغانستان دارد؟
امریکا در کنار آن که خود در راه تعامل با امارت اسلامل گام برنداشته است مانع آن شده است که شماری ازکشور های دیگر نیز این کار نکنند زیرا امریکا در اولین روز پیروزی امارت اسلامی تلویحا بیان داشته بود٬ هر کشوری که نظام جدید در افغانستان را به رسمیت شناسد با مجازات تحریم از سوی امریکا مواجه خواهند شد.
مجاهد در مصاحبه اخیر خود درست به همین مسئله اشاره کرده است و گفته است.
«این کشور ‹امریکا› اجازه نمی‌دهد کشور های دیگر در این مسیر حرکت کنند و خود نیز در این زمینه گامی برنداشته‌است»
او با صراحت گفته است «تا جایی که به رسمیت ‌شناختن از سوی کشورهای خارجی مطرح است، من فکر می‌کنم که ایالات متحده بزرگترین مانع است»
در حالی که امارت اسلامی تمامی شرایط را برای شناسایی تکمیل کرده‌است.
از دید مردم افغانستان٬ امریکا و متحدین آن باید در قدم اول تعریف شان را از حکومت فرا گیر در افغانستان معین کنند٬ اگر حرف از حکومت فرا گیر٬ چون حکومت های بیست سال گذشته٬ جابجایی مهره های کشور های خارجی در بدنه نظام است دیگر این کار امکان پذیر نیست٬ زیرا حکومت افغانستان مستقل است٬ دیدگاه برنامه و عمل خود را دارد٬ در حالی که این مهره های چیده شده در حکومت های پشین بودند که با تابعیت دو گانه به ارزش های ملی افغانان وفادار نبودند٬ تعریفی از منافع ملی نداشتند بل با ترویج انواع فساد و تاراج دارایی های عامه٬ در کشور های که اکنون شهروند آن اند زندگی تجملی دارند و مالک قصر ها اند٬ دیگر امروز برای این چهره در افغانستان جا وجود ندارد٬ همین دلیل است که امریکا و متخدین آن را از شکل و محتوای حکومت فعلی در افغانستان ناراض کرده است.
بهتر است که امریکا و کشور های متحد آن٬ از رویکرد اغراض آمیز شان در افغانستان دست بدارند و معقول و سالم فکر کنند و عمل نمایند.
همچنان به کشور های دیگر لازمی است که ترس متابعت از امریکا را از خود دور کنند و مطابق به منافع متقابل میان خود و افغانان تصمیم بگیرند . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا