اخبارTOPجهان

تفسیر بر خبر ترس اسرائیل از ایران، تل ابیب بیست و هشت نمایندگی دیپلماتیک خود در جهان را بست

 

کابل ۱۸ حمل باحتر

بدنبال هشدار رهبر مذهبی ایران که گفته است: اسرائیل از حمله بر قنسلگری کشورش در دمشق پشیمان خواهد شد، اسرائیل ۲۸ نمایندگی دیپلماتیک خود در جهان را موقتاً بسته کرده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ اسرائیل صریحا نوشته است که این اقدام تل ابیب از ترس انتقام ایران، صورت گرفته است.

در همین حال منابع استخباراتی امریکا گفته اند که حمله ایران به اسرائیل حتمی است.

گزاشگر آژانس باختر می‌نویسد: کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل، اعلام داشته است که به دنبال تهدید آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران که تاکید داشته است «اسرائیل پشیمان خواهد شد» اکثری ادارات امنیتی اسرائیل از ترس انتقام‌جویی ایران، در حالت آماده باش قرار گرفته اندو تل ابیب ۲۸ نمایندگی سیاسی خود را هم تعطیل کرده است و به دیپلمات های خود در برخی کشورهای دیگر دستور داده است که خانه های شان را ترک نکنند و به سفرای اسرائیل در مجموع هدایت داده شده است که در گردهمایی ها شرکت نکنند و بدون ضرورت جدی از رفت و آمد خوداری کنند.

در همین حال، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل که بیشتر در خدمت دولت آن‌کشور است به نقل از عاموس یادلین، رئیس پیشین بخش اطلاعات نظامی اسرائیل (امان)، گفته است: «اگر ایران مستقیما به اسرائیل موشک شلیک کند، تعجب نمی‌کنم

او همچنان گفته است: ممکن است حزب الله دستور آغاز جنگ را در آخرین جمعه ماه رمضان دریافت کرده باشد.

روزنامه عبری معاریو نیز نوشته است: نیروهای هوایی اسرائیل به دلیل احتمال واکنش ایران در آینده نزدیک در حالت آماده باش قرار گرفته است و آلون بن دیوید تحلیل‌گر سرشناس اسرائیلی گفته است: «اسرائیل متوجه شده است که ایرانی‌ها این بار مصمم‌تر از دفعات قبل در صدد پاسخ دادن هستند

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان طی سخنانی در روز جهانی قدس در مجتمع سید الشهدا در حومه جنوبی بیروت گفت: اطمینان داشته باشید که پاسخ ایران به حمله به قنسلگری اش در دمشق حتمی است.

او تاکید کرد که انتقام ایران حتمی است و در عین حال تصریح کرد« اصل پاسخ قطعی است؛ اینکه کجا چگونه و کی اتفاق خواهد افتاد را نمی‌دانیم

در همین حال شبکه خبری ان بی سی به نقل از مقامات آمریکایی گفته است که حکومت بایدن نگران برنامه ریزی ایران برای حمله به اهدافی در داخل اسرائیل است

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفته است مقامات ارشد آمریکایی معتقدند که هیچ راه فراری از حمله ایران وجود ندارد.

سی ان ان به گفته یک مقام ارشد آمریکایی افزوده است واشنگتن در آماده باش کامل است . حمله بزرگ ایران درهفته صورت خواهد گرفت.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی گزارش داد تهران نیروهای خود را برای حمله و دفع ضد حمله در حالت آماده باش قرار داده است

نیویورک تایمز هم به نقل از یک مقام اسرائیلی همچان گزارش داد که تحلیلگران اسرائیلی به این نتیجه رسیدند که ایران مستقیما به اسرائیل حمله خواهد کرد نه از طریق حزب الله.

ان بی سی همچنان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که امریکا به طور کامل  نیازمندی های دفاعی اسرائیل را در برابر تهدیدات ایران تهیه می کند.

از دید بسیاری از آگاهان سیاسی در خاور میانه، نتانیاهو در روز های اخیر بخصوص با حمله بر امداد گران خارجی در غزه که بزرگترین آشپزخانه جهان را مدیریت می کردند تا برای گرسنه گان در این باریکه غذا تهیه کنند  با انزوا مواجه شده است حتا امریکا و غرب تهدید کرده اند که با ادامه کشتار غیر نظامیان و حمله بر امداد گران ممکن است راهکار شان را در برابر اسرائیل تغییر دهند.

در حمله اسرائیل بر امداد گران در غزه ۱۳ نفر کشته شدند که شامل شهروندان شماری از کشور های غربی و آسترالیا است.

در چنین یک وضعیت، نتانیاهو به تعبیرخودش در یک هوشمندانه، قنسلگری ایران در دمشق را هدف قرار داد تا بتواند جغرافیای جنگ را تغییر دهد و پای ایران را به جنگ مستقیم با اسرائیل بکشاند، با این کار او خواهد توانست توجه امریکا و غرب را بیشتر با اسرائیل داشته باشد زیرا در هر حالت، امریکا و غرب با سلطه گرایی تهران مخالف اند و اجازه برتری ایران بر اسرائیل را نمی دهند و لو اسرائیل در غزه قتل عام کرده باشد.

با حمله اسرائیل بر قنسلگری ایران در دمشق، نتانیاهو تلاش کرده است که جغرافیای جنگ را وسعت بخشد و پای کشور های دیگر را در منازعه غزه بکشاند.

ایران، هدف اولی نتانیاهو در این ماجرا است، با دخالت مستقیم ایران در جنگ اسرائیل و حماس، غربی ها و امریکا خود به خود، وارد ماجرا می شوند.

شرایط  و گذر زمان نشان خواهد داد که ایران با اسرائیل چه می کند، کشوری که بار ها تهدید کرده است که توان محو اسرائیل از نقشه زمین را دارد.

علیرغم دیدگاه زیرکانه نتانیاهو، هراس و وحشت اسراییل از حمله تلافی‌جویانه ایران همچنان برجاست و این هتلر زمان چگونه خود و اسرائیل از پرتگاه که با حمله بر قنسلگری ایران در دمشق ایجاد کرد، نجات خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا