اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۸ حمل/  باختر

معضل میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت آن کشور یک مسئله داخلی است و در چنین یک ناهنجاری٬ کشتار افراد ملکی در افغانستان نمی تواند توجیه پذیر باشد.

مبصر آژانس باختر می نگارد؛ نیمه شب ۲۷ حمل نقاط مرزی خط فرضی دیورند در ولایت های کنر و خوست شاهد یک جنایت شنیع بود که از زنان و کودکان در حال خواب قربانی گرفت.

با حمله های هوایی ارتش پاکستان در روستا های مرزی این دو ولایت بیش از چهل نفر که بیشتر شان زنان و کودکان بودند به شهادت رسیدند٬ قربانیان یا در حالت خواب بودند یا هم برای سحری و گرفتن روزه آمادگی می گرفتند که آماج قرار گرفتند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

این حمله تداعی کننده آن جنایت است که رابرت بیلز خورد ضابط امریکایی ده سال قبل با داخل شدن به روستای در ولسوالی پنجوایی قندهار٬ باشندگان روستا را که در خواب بودند به رگبار بست و نوزده نفر را که در میان شان زنان و کودکان نیز شامل بود به شهادت رساند و این روانی امریکایی به نام قصاب پنجوایی شهرت یافت مگر حالا یک دولت مسلمان و همسایه آن هم در ماه مبارک رمضان جنایتی را تکرار کرد که  یک نصرانی سال ها قبل انجام داده بود.

دلیل پاکستان برای توجیه این عمل زشت٬ کشته شدن هفت نظامی آن کشور است که در شام روز جمعه در برخورد با جنگجویان  تحریک طالبان پاکستانی در وزیر ستان شمالی کشته شدند٬ پاکستان ادعا دارد که گویا طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه دارند٬ حرفی که حقیقت ندارد و نمی تواند ثابت شود.

این حادثه قلوب افغان ها را جریحه دار کرده است و از اعتماد و باور آنان نسبت به پاکستان کاسته است.

از دید مردم افغانستان معضل و کشیدگی میان دولت پاکستان و تحریک طالبان آن کشور یک معضل داخلی است که هیچگاه به افغانان ارتباط نمی گیرد٬ این حادثه اسفبار درست زمانی به وقوع می پیوندد که پاکستان در روز های اخیر دچار مشکلات جدی داخلی است تا سرحد که نخست وزیر آن کشور برکنار شد و تغییرات جدی سیاسی در آن کشور رخ داد٬ باور ها براین است که حلقۀ در داخل پاکستان تلاش دارند که برای انحراف اذهان عامه در داخل آن کشور و توجۀ جهانیان به سمت دیگر٬ آگاهانه حادثه شنبه شب را طراحی کردند.

همچنان این باور ها وجود دارد که حلقه های در درون پاکستان می کوشند که بر این گفته های امریکا و شماری دیگری از کشورهای غربی صحه بگذارند که ادعا می کنند٬ گروه های تروریستی در افغانستان در حال قوت یافتن اند ٬یعنی پاکستان تلاش کرده است که خود را به اصطلاح قربانی تروریزم صادر شده از افغانستان جا زند و دست حمایت امریکا و کشور های دیگر غربی را با خود داشته باشد.

مگر از دید مردم افغانستان و دید مردم خیر اندیش پاکستان٬  چنین جنایت ها تبعات زیان باری داشته می تواند و این باعث خواهد شد که افغانستان در روابط خود با پاکستان در عرصه های گوناگون بازنگری کند.

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان٬حملات پاکستان به ولایت‌های کنر و خوست را «ظالمانه» خوانده و آن را قویاً تقبیح کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد شام دیروز در تویتی از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباه» را تکرار نکند.

او نوشته است:« امارت اسلامی بر پاکستان صدا می‌کند که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائل نه آزمایند و دیگر چنین اشتباه را تکرار نکند، ورنه پیامد بدی خواهد داشت»

قبل از این٬ ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی از دو طرف ‹ حکومت پاکستان و تحریک طالبان› خواسته بود که مشکلات شان را از مسیر گفت وگو های سیاسی حل کنند و حالا هم تاکید کرده است که همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.

همچنان امارت اسلامی بار ها به کشور های همسایه افغانستان اطمینان داده است که فعالیت هیچ گروه خرابکار در افغانستان تحمل نمی شود و این کشور پناهگاه گروه های تروریستی نیست.

بهتر است که پاکستان به جای ماجراجویی٬ به فکر ترمیم ناهنجاری هایی باشد که اجتماع آن کشور را رنج می دهد٬ مشکلات داخلی خود را خود حل کند و برای توجیه ناکامی های سیاسی در آن کشور، دیگران را نشانه نگیرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا