اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۹ حوت/ باختر
سال ۱۴۰۰ با تمام مشکلات و در عین حال با اتفاقات مثبتی که داشت، سپری شد.
سال جدید با امید های تازه آغاز می شود که بستر ساز برای تحولات بهتر و فعالتر خواهد بود.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ سال ۱۴۰۰ سپری شد و به گذشته ها پیوست، ماه های اول این سال چون سال های گذشته در ناامنی ها و جنگ سپری شد، کشور شاهد بی ثباتی و خونریزی های بود مگر با تحولی که در اواخر ماه اسد اتفاق افتاد و امارت اسلامی بار دیگر حاکم اوضاع شد، با آن که مشکلات اقتصادی در کشور ادامه یافت، مگر افغانستان در مسیر مثبت که گام اول آن اعادۀ صلح درکشور بود، قرار گرفت.
اما سال جدید، سال مملو از امید و آرزو ها است، سالی گذار از بحران، ورود به ثبات همه جانبه خواهد بود، اگر با نشانه های مثبت نگاه کنیم و مثبت اندیش باشیم، امید به بهبودی و ثبات در سال آینده بیشتر از گذشته است.
درسال گذشته در راستای ثبات و حاکمیت قانون گام های برداشته است که در سال آینده این گام ها تند تر و سریع تر خواهد بود، در سال جدید میلیون ها دانش آموز دوباره به مکتب بر خواهند گشت، تعهدات مسوولان نظام، برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مشخص است، تلاش برای ایجاد پروژه های زیر بنایی و اتمام پروژه های ناتمام وجود دارد، این خود می تواند اشتغال زایی را به بارآورد، در صحنۀ سیاسی تحولات بین المللی به نفع افغانستان رقم خورده است.
سیاست خارجی افغانستان تا حد زیادی موفق بوده است، این موفقیت هم به لحاظ قناعت بخشی به جامعه بین المللی در بارۀ حمایت از افغانستان و رسمیت بخشیدن به نظام و هم جلب کمک های بیرونی برای مردم و ایجاد پروژه های عمرانی و زیربنایی بوده است.
دیپلوماسی را که امارت اسلامی برای تعامل با جامعۀ جهانی در پیش گرفت، باعث شد که کشور های بیرونی، از دید انتقادی و اعتراضی شان نسبت به امارت اسلامی کوتاه آیند، فضای سیاسی آرام شده، روند به رسمیت شناختن امارت اسلامی تا حدودی سرو سامان یافته است.
درکل نشانه های مثبت برای سال آینده وجود دارد که امیدها را بیشتر می کند و امید می رود که سال آینده سال گذار از بحران به سوی رفاۀ همگانی باشد.
امید ها زمانی به واقعیت ها مبدل خواهد شد که مردم همکار نزدیک با نظام باشند، برای تقویت امنیت و ثبات و ایجاد یک فضای بهتر سیاسی و اجتماعی در کنار نظام ایستاده شوند، بدون شک با برنامه ریزی های امارت اسلامی در راستای عمران و انکشاف و با همکاری فعال مردم سال ۱۴۰۱ سال پر میمنت خواهد بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا