اخباراقتصادجامعه

بهای مواد خوراکی در شهرمزارشریف نسبت به گذشته کاهش یافته است

مزار شریف/ 22حوت / باختر
دکانداران و مسوولان فروشگاه های مواد خوراکی در شهرمزارشریف از کاهش نرخ مواد اولیه نسبت به گذشته خبرمی دهند، اما شهروندان می گویند که دکانداران، گران فروشی می کنند و درنرخ مواد خوراکی تغییر دیده نمی شود.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر از شهر مزارشریف؛ پس از مسدود شدن پول های افغانستان توسط امریکا و بلند رفتن بهای دالر، تاثیر منفی بر بهای مواد خوراکی در کشور گذاشت و بهای مواد خوراکی تا دو برابر بلند رفت، اما در این اواخر بهای دالر امریکایی نسبت به گذشته کاهش یافته است که این کار سبب شده است تا بهای مواد خوراکی در کشور و شهر مزارشریف کاهش یابد.
سید ابرار که مغازۀ مواد خوراکه فروشی دارد به آژانس باختر گفت که نرخ مواد غذایی نسبت به گذشته کاهش یافته است ولی اجناسی که از طریق گمرک داخل کشور می شود در نرخ آن تغییر نیامده است به خاطری که تعرفه گمرک افغانستان بسیار بلند است.
به گفتۀ وی، قبلاً قیمت یک بوری آرد پنجاه کیلوی دو هزار و دوصد افغانی بود حالا به یکهزار و نهصد افغانی کاهش یافته است.
محمد حسین دکاندار نیز از کاهش نرخ مواد خوراکی خبر داد و گفت که نرخ مواد اولیه در شهرمزارشریف بستگی به دالر دارد اگر بهای دالر در برابر پول افغانی کاهش یابد نرخ مواد خوراکی نیز کاهش می یابد و اگر پول افغانی در برابر دالر کاهش یابد قیمت ها بلند می روند.
اما شهروندان شهرمزارشریف از بلند بودن بهای مواد خوراکی شکایت دارند، آنان می گویند که درنرخ مواد اولیه تغییرجدی رونما نشده است و مانند گذشته بهای مواد خوراکی بلند است.
محمد انور باشندۀ ولسوالی چمتال بلخ گفت که بهای دالر کاهش یافته است اما درنرخ مواد خوراکی تغییر اندک رونما شده است.
در همین حال شیر محمد سپاهی زاده مشاور اتاق تجارت و صنعت بلخ با تایید مشکلات اندک که فرا روی تجار و عمده فروشندگان مواد خوراکی در شمال قرار دارد گفت: آنچه که امروز بر کاهش نرخ ها تاثیر کرده است کاهش دالر در برابر پول افغانی است و ازجانبی هم سرازیر شدن مواد خوراکی و توزیع آن از طرف نهاد های کمک کنندۀ جهانی و ملل متحد است.
محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا