اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

بمباردمان و گفته های نامناسب نمی تواند،پاکستان را به جایی برساند

تبصره
کابل ۲۸ حوت باختر
امارت اسلامی افغانستان نسبت به مناسبات با پاکستان دید باز و مثبت دارد، امید است که رهبری جدید آن کشور این دیدگاه را احترام گذارند و در پی تقویت روابط با کابل باشد.
مبصرآژانس باختر می نگارد؛ با تحولات اخیر در پاکستان، امارت اسلامی افغانستان امیدوار به این است که دو کشور، روابط شان را چنان عیار سازند که در خور تعریف دو همسایه نیک است، تا اندیشه همکاری و همگرایی منطقه یی که یک نیاز است ترویج شود.
امارت اسلامی با همین پیام مثبت وارد بحث همکاری با حکومت جدید پاکستان شده است وتوقع عمل بالمثل از جانب مقابل را دارد.
مگر نشانه های وجود دارد که حلقه های در آن کشور در صدد اند که روابط میان دو کشور را همچنان متشنج نگه دارند، بمباردمان مناطقی در جنوب افغانستان که صبح امروز اتفاق افتاد و گفته های بی پایه و بی معنا آصف درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان که مدعی است 6 هزار نیروی “تی‌تی‌پی” در افغانستان اند و از سوی هند حمایت می شوند می تواند آینده روابط میان دو کشور را متاثر و مشکلات را بیشترکند و این به نفع دو کشور نیست.
در گام نخست، پاکستان باید بار دیگر بداند که در افغانستان هیچ هسته و افراد تحریک طالبان پاکستان حضور ندارند و امارت اسلامی هم علاقه یی برای حمایت از آٖنان را ندارد چون متعهد به رشد همکاری منطقه یی است.
واقعیت این است که پاکستان دچار مشکلاتی است که بیشتر جنبه داخلی دارند و بیشتر برنامه های بلند پروازانه و خود خواهانه جنرال های ارتش است که در شکل گیری چنین مشکلات نقش داشته است، افغانستان که تازه از جنگ و اشغال رهایی یافته است به فکر بازسازی، عمران و انکشاف است نه آنکه دید مغرضانه نسبت به دیگران داشته باشد.
حرف تعجب آور دیگر در گفته های آصف درانی این است که گویا « دهلی نو از طریق همکاران افغان خود به این گروه‹ تحریک طالبان پاکستانی› پول پرداخت می‌کند.» این حرف مضحک تنها با یک سخن توجیه شده می تواند، این که؛ اسلام آباد در مهار مشکلات ناکام است و حالا تلاش دارد برای منحرف کردن اذهان عامه اتهام های را بسته کند که واقعیت ندارد فرضی و خیالی مطرح می شود.
حکام پاکستانی باید دقیق و سنجیده شده حرف بزنند، برنامه ریزی کنند و عمل نمایند، با گفته های نامناسب، غیر مدلل و بی سنجش و همچنان با بمباردمان عجولانه و کشتار زنان و کودکان نمی توان به جای رسید مگر آن که دید حساس مردم افغانستان نسبت به پاکستان حساس تر شود.
تحولات اخیر در پاکستان به خصوص راهکار این کشور با افغانستان نشان می دهد که تصمیم گیری ها در پاکستان در دست چند جنرال است که بیشتر دیکته شده حرف می زنند و بیشتر در محور منافع دیگران تصمیم می گیرند.
مگر بدانند که افغانان در حفظ آزادی و پاسداری از ارزش های ملی شان همچنان پابند و استوار اند، قدرت ها را درس داده اند و در دفاع از اصول و ارزش های ملی باز هم حاضراند بجنگند و دفاع کنند.
برای دولتمردان جدید پاکستان لازم است که خود از اوضاع تحلیل و برداشت داشته باشند، روابط شان را با همسایه ها دور از مشوره نظامیان، مطابق به منافع ملی پاکستان عیار کنند تا کشور شان بیشتر از این دچارمشکلات و بحران نشود.
همگرایی و همکاری منطقه یی و دید واقعی نسبت به تحولات در منطقه است که می تواند پاکستان را از اقتصاد ناپایدار و افزایش خشونت ها رهایی بخشد.
حکام پاکستان باید منطقی و اصول گرا باشند به بلند پروازی و خودکامگی در کشور شان پایان دهند، در این صورت است که پاکستان در مسیر امن و آرامش جا خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا