اعلامیهاخبارTOP

بسم الله الرحمن الرحیم اعلامیه وزارت معارف امارت اسلامی افغانستان به مناسبت آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۳

الحمدلله رب العلمین والصلاة والسلام علی سید المرسلین وعلی آله واصحابه اجمعین.
قال الله تعالی: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (١) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (٢) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (٣) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (٤) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (٥) «العلق ۱-۵»
قال رسول الله «صلی الله علیه وسلم»: طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ « ابن ماجه-٢٢٤»اما بعد:
اولتر از همه، تحفه پیامبر سترگ اسلام و معلم بزرگ بشریت، رسول الله( صلی الله علیه وسلم) را حضور علماء کرام، مدرسین، معلمین، شاگردان، طالب العلمان و برای تمام مسئولین و منسوبین وزارت معارف تقدیم می کنیم: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!
به دربار الله تعالی نذرانه عقیدت و شکر اداء می نمائیم که یک بار دیگر، الحمدلله تحت سایه نظام اسلامی در فضای مملو از خوشی و امنیت سال تعلیمی ۱۴۰۳ را آغاز می نمائیم.
از در گاه الله تعالی می خواهیم و دعا می کنیم که این سال تعلیمی رابرای کشور عزیز و ملت قهرمان ما سال خوشحالی های مزید، آرامی و سعادت داشته باشد.
با اغتنام از فرصت می خواهیم که از آدرس مقام وزارت معارف چند موضوع مهم و ضروری را با علماء کرام، مدرسین، طالب العلمان و شاگردان شریک سازیم.
با کمال احترام از تمام علماء کرام، مدرسین و معلمین تقاضا می کنیم تا در بخش عرضه خدمات تعلیمی و تربیه با کیفیت، عادلانه و متوازن در روشنایی طرزالعمل ها و پروگرام های مطروحه وزارت معارف تلاش نموده تا اولاد وطن را به عقیده اسلامی و اخلاق نبوی آراسته سازند تا باشد کادر ها و متخصصین متعهد به اهداف خدمت به وطن به جامعه تقدیم نمایند.
برای مسئولین و منسوبین وزارت معارف در مرکز و ولایت هدایت داده می شود، تا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، از داشته های مادی و قوای بشری موجوده استفاده موثر نموده و در زمینه حفاظت از بیت المال و کنترول در مصارف و صرفه جویی در بودیجه تلاش و توجه جدی نمایند.
شاگردان و طالبان عزیز کشور را فرا می خواهیم تا به دروس خویش کوشش و زحمت زیاد کشیده، وقت خود را بیهوده ضایع نسازند، به معلمین، والدین و بزرگان خود احترام نموده و از آنها اطاعت نمایند و به اصول اسلامی، ارزش های ملی و منافع و مصالح علیای کشور متعهد باشند.
وزارت معارف امارت اسلامی افغانستان متعهد است که به تمام نقاط کشور و از جمله مناطق دوردست و محروم و برای فرزندان مهاجرین خدمات معیاری و متوازن تعلیمی و تربیتی را انجام دهد.
معیاری سازی و تعمیم تعلیم، نکته مهم استراتیژی تعلیمی وزارت معارف می باشد که منبعد نه تنها به کمیت، بلکه به کیفیت تعلیم نیز تمرکز و توجه صورت می گیرد.
وزارت معارف سعی می نماید که در سال تعلیمی آینده برای معلمین و کارمندان این وزارت سیمینار ها و ورکشاپ های ارتقای ظرفیت دایر نماید.
وزارت معارف در نظر دارد تا با توجه به امکانات بودیجوی در راستای ترمیم و بازسازی تعمیرات مدارس و مکاتب، تامین آب صحی برای شاگردان، ایجاد محیط سبز و سایر نیازمندی های شاگردان رسیدگی نماید.
از متنفذین قومی، شخصیت های اهل خیر، تجار ملی و نهاد های خیریه بین المللی می خواهیم که از کمک های مادی و معنوی خویش به وزارت معارف دریغ نه ورزیده و در راستای تقویه خدمات کمی و کیفی تعلیمی، به همکاری های خود با وزارت معارف ادامه دهند.
از عموم مردم بالاخص والدین شاگردان، علماء کرام و بزرگان ملت خواست ما این است که به هدف اداء نمودن رسالت بزرگ تعلیمی و تربیتی برای نسل جوان کشور با این وزارت همکار بوده و فرزندان شان را به مدارس و مکاتب و سایر مراکز تعلیمی شامل نمایند.
از کادر های مسلکی و فنی کشور به خصوص متخصصین تعلیم و تربیه می خواهیم تا مشوره ها، تجاب و رهنمایی های شان را در زمینه معیاری سازی نظام معارف با مسئولین و منسوبین وزارت معارف در میان بگذارند.
به تمام معلمین و شاگردان هدایت می دهیم که صورت و سیرت خویش را با اصول اسلامی وفق داده و از پوشیدن لباس های که با اصول اسلامی و عنعنات افغانی در تناقض باشد، اجتناب ورزند.
در فرجام یک بار دیگر از درگاه الله تعالی در سال نو تعلیمی برای شما خوشی، رفاه، سعادت و موفقیت های مزید استدعا می نماییم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
الحاج مولوی حبیب الله آغا
سرپرست وزارت معارف

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا