نوروز 1400اخبارفرهنگجامعه

باشند گان لوگر جشن نوروز را پر شکوه تجلیل می کنند

پل علم / 23 حوت/ باختر

بر گزاری جشن عنعنه یی، نوروز در کشورقدمت دیرینۀ تا ریخی دارد و با فرا رسیدن سال نو دولت مردان ومردم با یک ویژگی خاص به خا طر تجلیل ازاین روز آمادگی می گیرند وآن را تجلیل می کنند.

باشند گان لوگر درمورد جشن نوروز دیدگاه های متفاوتی دارند برخی ها از دیدگاه اسلام این جشن را آیین خلاف اسلام می دانند اما برخی دیگر باشندگان آن ولایت می گویند که درگذشته ها ازاین جشن به شکل با شکوهی درلوگر تجلیل به عمل می آمد.

امین الله باشندۀ شهر پل علم به آژانس باخترگفت که در لوگردر گذشته ها این جشن با شکوه تجلیل می شد، خانواده ها سفره ها را با هفت میوه، سمنک وغذا های شیرین مزین می کردند وکودکان با لباس های رنگارنگ کنارخانواده های شان در تفریحگاه ها، زیارت ها وساحات باستانی برای میله می رفتند و درزیارت گاه ها به خاطر سال نیک وخوب دعا می کردند.

عبدالرحمن تسل رییس اطلاعات وفرهنگ لوگر به آژانس باختر گفت که در ولایت باستا نی لوگر نیز ما نند سایر ولایت های کشور نوروز را پر شکوه تجلیل می کنند، بعضی از باشندگان  لوگر با پوشیدن لباس های جدید تهیه سمنک، هفت میوه، غذا های متنوع وهمچنان رفتن به زیارتگاه ها وتفریحگاه ها با راه اندازی بازی های گوناگون نواختن ساز وسرود در جمع دوستان واقارب این روز را تجلیل می کنند.

تسل افزود که در شهر پل علم در دامنۀ کوه میر ابدال بابا ، در ولسوالی محمد آغه در دامنه های کوه خواجه صدر اولیا در قریه زرغون شهر ودر ولسوالی برکی برک در تپه زیارت شاه ابو الفتح وتپه کا کو صاحب وهمچنان در سایر ولسوالی های لوگر به شمول موی سفیدان ،جوانان ، نوجوانان وخرد سالان می روند وبا راه اندازی بازی های محلی شان به بسیار خوشی ازاین روز تجلیل می کنند .

شیرمحمد باشندۀ شهرپل علم گفت که سال جدید با انگیزۀ نو به دور از فرهنگ وعنعنات ناپسند، باید گرامی داشت شود وهمۀ ما با اتفاق ووحدت برای آیندۀ درخشان گام برداریم ، وی ازطرف های درگیر جنگ خواست که جنگ را کناربگذارند وبرای تامین صلح دوشادوش هم تلاش کنند.

دیداراحمدلونگ سخنگوی والی لوگر به آژانس باخترگفت: تجلیل ازروزهای فرهنگی جز عنعنه های ما محسوب می شود، وی گفت: در مورد تامین امنیت جشن نوروز به نهاد امنیتی هدایات لازم داده شده است ونیز این جشن به شکل بهتر برگزار خواهد شد.

محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا