اخبارجامعه

از بیست و ششمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری در کابل یاد بود شد

کابل /۱۵حوت/باختر

مراسم بیست و ششمین سالروز شهادت شهید وحدت ملی، استاد عبدالعلی مزاری و یارانش تحت عنوان «مزاری؛ صلح و عدالت اجتماعی» روز گذشته با حضور مقامات عالی رتبه دولتی، شخصیت‌های سیاسی و جمعی کثیری از علاقمندان او در تالار لویه جرگه برگزار شد.

به گزارش آژانس باختر؛ در ابتدای این مراسم، پیام تصویری محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به همین مناسبت نشر شد.

رییس جمهوری در این پیام گفته است« تجلیل از شهید مزاری، تجلیل از ارزش های فکری و ملی وی است و افزود که شهید مزاری با حس قوی وطن دوستی وارد عرصه سیاست شد و با روحیه ملی و افکار بلند اسلامی، عدالت اجتماعی را برای همه شهروندان افغانستان مطالبه میکرد و به همین دلیل همیشه بر انکشاف متوازن و تأمین عدالت تأکید می‌ورزید.»

در پیام رییس جمهوری گفته شده است «شهید مزاری دشمنی میان هموطنان را فاجعه میدانست و بر همدیگر پذیری و وحدت ملی تأکید می‌کرد.» به گفتۀ رییس جمهور کشور، شهید مزاری به صلح باورمند بود و در اوج جنگ‌ها، جنگ را راه حل نمی‌دانست و از همه تلاش‌ها برای تأمین صلح در آن زمان، استقبال کرد.

رییس جمهور افزود: تأمین عدالت اجتماعی و صلح پایدار اکنون نیز به حیث گفتمان مسلط در برنامه‌های دولت و مردم افغانستان قرار دارد و حکومت با تمام قوت برای تحقق این خواست مردم تلاش می‌کند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری٬ در سخنرانی خود گفت: امروز از شهید مزاری باید تحت عنوان «مزاری؛ جمهوریت، صلح و عدالت اجتماعی» تجلیل شود؛ زیرا برقراری نظام جمهوری اسلامی در افغانستان و تأمین صلح دائمی از آروزهای وی بود.

معاون رییس جمهوری گفت که جمهوریت در حقیقت بنیاد اندیشه سیاسی شهید مزاری را تشکیل می‌داد، چون در متن و بطن جمهوریت، آزادی، برابری، عدالت اجتماعی، مردم سالاری و مبارزه با استبداد و دیکتاتوری نهفته است.

استاد دانش گفت: شهید مزاری صلح عادلانه می‌خواست و در منطق وی صلح عادلانه به معنای پذیرفتن حقوق همدیگر، کنار گذاشتن سیاست حذف و انحصار و مشارکت همه در حاکمیت سیاسی کشور بود.

معاون رییس جمهور با توجه به دیدگاه شهید وحدت ملی در رابطه به تأمین صلح عادلانه، این پرسش را مطرح کرد آیا امروز گروه طالبان حاضر هستند که صلح عادلانه را بپذیرند؟

وی افزود: هنوز برای این پرسش جواب روشن وجود ندارد؛ زیرا گروه طالبان در 27 سال گذشته با همه در جنگ بوده‌اند و نشان داده‌اند که به دنبال قدرت انحصاری و سیاست حذف استند.

معاون رییس جمهور گفت: صلح با تضرع و به صورت یک جانبه به دست نمی‌آید و صلح یک جانبه، معنایی جز تسلیم شدن ندارد و در چنین صلحی نه عزت وجود دارد، نه عدالت و نه پایداری.

وی افزود: برای تحقق صلح پایدار در کشور، طالبان، کشورهای منطقه و جامعۀ بین المللی باید تضمین کنند که استقلال افغانستان و مصئونیت آن از حملات تروریستی و جنگ‌های نیابتی حفظ و تأمین میشود.

حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهوری در امور سیاسی و امنیتی، در سخنرانی خود، شهید مزاری را الگوی بزرگ انسان عدالتخواه در کشور عنوان کرد و گفت: “ادبیاتی را که شهید مزاری در راستای عدالتخواهی در کشور خلق کرد اکنون جزء فرهنگ سیاسی افغانستان شده است.”

اوتأکید کرد: “ما صلح می خواهیم ولی صلح عادلانه و پایدار می خواهیم. تبعیت و ذلت را هرگز نمی پذیریم.” وی افزود: “ما نمی خواهیم که فروپاشی نظام را یک باردیگر تجربه کنیم.”

 در مراسم بیست و ششمین سالیاد شهید وحدت ملی، فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه نیز سخنرانی کرد و از استاد مزاری بعنوان یک مجاهد بزرگ و رهبر سیاسی اثرگذار در کشور یاد کرد.

محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری نیز در مراسم گرامی‌داشت از بیست و ششمین سالروز شهادت شهید مزاری سخنرانی کرد و وی را منادی عدالت اجتماعی در افغانستان خواند.

مارشال در پیام که عنوانی شرکت کنندگان این مراسم ارسال شده بود گفته است «شهید مزاری برای تحقق عدالت اجتماعی در افغانستان تا پای جان مبارزه کرد و اکنون اندیشه و جایگاه او در نزد مردم افغانستان تثبیت شده است٬مطالبه مشترک و بنیادی وجود داشت و شهید مزاری عدالت اجتماعی را برای تمام اقوام محروم افغانستان می خواست.»

دلاور مزاری، خواهر زاده رهبر شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری نیز صحبت کرد و از حضور پر شور مردم در مراسم گرامی داشت از رهبر شهید ابراز قدردانی کرد.

مراسم بیست و ششمین سالیاد شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری، با دعائیه حجت الاسلام قدیر عالمی امام جمعه غرب کابل به پایان رسید. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا