اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

اخراج مهاجران، پشت کردن به تعهدات انسانی و بین المللی است

 

 تبصره

کابل۲۹ حمل باختر

اخراج مهاجران افغان از پاکستان به هر نام و بهانه که باشد به‌وضوح نقض کننده اصول بشردوستانه و قوانین بین‌المللی است.

مبصرآژانس باختر می نگارد؛ رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که آنکشور،مرحله دوم اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده است.

رفعت خان سخنگوی وزارت داخله پاکستان گفته است: برنامه ریزی ها برای تحقق مرحله دوم اخراج مهاجران افغان نهایی شده است و برای جمعآوری افغانان مهاجر دو کمپ یکی در پشاور و دیگری در لندی کوتل ایجاد شده است.

مقام های پاکستانی در نظردارند که در این مرحله اخراج، که از دیروز ۱۵ اپریل آٰغاز شده است  حدود یک میلیون افغان را از آنکشور جبرا بیرون کنند.

در مرحله دوم اخراج، آن افغانان شامل اند که دارنده کارت‌های اقامتی «ای‌سی‌سی» اند، کارت که اقامت قانونی مهاجران در پاکستان را تضمبن می کند و این کشور به اساس احصائیه و کاربرد همین نوع کارت ازنهاد های جهانی به نام مهاجران افغان کمک دریافت می کند.

اسفبار این که؛ با آغاز مرحله دوم اخراج مهاجران افغان، بار دیگر زمینه اخاذی و آزار واذیت مهاجران افغان برای پولیس پاکستان مساعد شده است و این نگرانی جدی افغانان در پاکستان است.

حکومت پاکستان در حالی مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از آنکشور را روی دست می گیرد که نهاد های جهانی نسبت به این تصمیم اسلام‌ آباد انگشت گرفتند و آن را مغایر تعهدات جهانی پاکستان و تخطی ازآن کنوانسیون های دانستند که اسلام آباد در پای آن امضا کرده است و خود را ملزم به رعایت آن دانسته است. مگر اقدام به اخراج اجباری افغانان مهاجر نشان داد که اسلام آباد، روند اخراج مهاجران افغان را با انگیزه های سیاسی دنبال می کند و در نهایت تلاش می شود که امارت اسلامی در تنگنا قرار گیرد و امتیازده باشد.

دید جهانی نسبت به مسئله مهاجرت، یک دید عاطفی است، مگر پاکستان  با اقدامات عجولانه و امتیاز طلبانه خود، تعریف عاطفی در خصوص مهاجران ندارد و بیشتر تلاش کرده است که از مسئله مهاجرت به عنوان حربه علیه نظام موجود در افغانستان کار گیرد.

در مرحله اول اخراج مهاجران افغان که از اول نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شده بود و تا ۱۳ جنوری ۲۰۲۴ ادامه داشت. حدود ۵۲۰ هزار پناه‌جوی افغان از پاکستان به‌ گونه اجباری اخراج شدند، تاسف در این است که اخراج شدگان اجازه نیافتند، اموال و دارایی شان را منتقل کنند، بل همه آن به گونه مورد تاراج قرار گرفت، بیم آن می رود که در مرحله دوم اخراج مهاجران، همان سناریو کهنه تکرار شود، در حالی که قوانین بین المللی ووجدان انسانی حکم می کند، که برگشت مهاجران، دواطلبانه، با عزت و آبرومندانه باشد، به مالکیت و داشته های مادی شان احترام گذاشته شود، مواردی که پاکستان باید آن را احترام کند.

اما امارت اسلامی با آنکه مخالف اخراج اجباری مهاجران افغان از کشور های دیگر است و با آنکه در افغانستان  مشکلات معین و مشخص اقتصادی و کمبود جای برای مهاجران  وجود دارد، اماده است که از برگشت کنندگان در خانه شان استقبال کند و افغانان هم حاضر اند که نان شان را با برادران عودت کنندگان شان نصف کنند، آغوش وطن باز است و صمیمانه از برگشت کنندگان استقبال خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا