جهان

جان باختن نزدیک به سه صد تن در زلزله پاکستان

اسلام آباد – ایرنا –  5 عقرب – باختر
به تعقیب  دو شبانه روز بارندگی در مناطق وسیع پاکستان  زلزله ای هفت و نیم درجه ریکتری 60 ثانیه ئی سراسر افغانستان، پاکستان، تاجکستان، هند و مناطقی از برخی دیگر کشورهای جنوب و مرکز آسیا را لرزاند.
به گزارش ایرنا، گزارش رسانه های پاکستان به نقل از منابع محلی و تیم های امداد و نجات حکایت از جان باختن نزدیک به 300 نفر و مجروح شدن بیش از یکهزار و 200 نفر در مناطق مختلف این کشور دارد. هزاران نفر نیز بر اثر این زلزله آواره و بی خانمان شده اند.
مرکز این زلزله، منطقه ای در شمال شرقی افغانستان اعلام شده است؛ منطقه ای صعب العبور در قلب کوه های «هندوکش» که طبق گزارش ها، هنوز تیم های امداد و نجات به این مناطق کوهستانی اعزام نشده اند و دولت افغانستان قرار بود صبح روز سه شنبه تیم های امداد و نجات را به این مناطق اعزام کند.
این زلزله، بیشترین خسارت را در مناطق شمال و مناطق قبایلی  ایالت «خیبر پختونخوا»، ایالت «گلگیت بلتستان» و «کشمیر» تحت اداره پاکستان وارد کرده است؛ مناطقی که در دو شبانه روز گذشته بخش های وسیعی از آن شاهد بارش زودهنگام برف شدید بود و ارتفاع برف در برخی نقاط این مناطق، به بیش از یک متر می رسد.
بارش برف و باران شدید در مناطق زلزله زده پاکستان، موجب تشدید خسارات این زلزله شده ضمن اینکه عملیات امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده است. در بخش هایی از این مناطق، لغزش زمین و ریزش کوه موجب مسدود شدن جادها و معابر شده و امداد رسانی از طریق راه های زمینی عملا امکان پذیر نیست.
با توجه به شدت سرما در بیشتر مناطق زلزله زده در پاکستان و همچنین افغانستان، زلزله زدگان شرایط دشواری را پیش رو دارند و نیازمند امداد رسانی سریع هستند.
در ادامه خسارات ناشی از زلزله مردم بخش هایی از شمال هند و حتی پایتخت نشینان این کشور هم زلزله دیروز را کاملاً احساس کردند.
گزارش ها حاکی است این زلزله خسارات چندانی در هند نداشته و تا کنون تنها موجب کشته شدن یک نفر شده است.
تازه ترین گزارش ها از تلفات زمین لرزه در افغانستان هم حاکی است که بیش از 80 نفر از مردم مناطق زلزله زده جان خود را از دست داده اند و صدها نفر دیگر نیز مجروح شده اند. با توجه به صعب العبور بودن مناطق زلزله زده، احتمال افزایش تلفات وجود دارد اما کوهستانی بودن مرکز زلزله و کم نفوس بودن منطقه، سبب شده است تا این زلزله به رغم شدت آن، خسارات و تلفات نسبتاً کمی داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا