گزارش ها

سفیر امریکا در کابل: حوادث روز یکشنبه زنگ خطر است

كابل باختر/ 29/ حمل

روزیكشنبه 27 حمل كابل و چند شهر دیگر افغانستان شاهد یك رشته حملات دسته جمعی و انتحاری بود.

 با آنكه این حملات با واكنش سریع وجدی موظفین امنیتی افغان مواجه شد و در نهایت سی وشش انتحاری كشته شد، مگر این سوال تاكنون لاینحل باقی مانده كه چه كس و یاچه كسانی این گونه حملات را به گونه زنجیره ویك زمان طراحی كرده است.

 با آنكه مقامات افغان تاكنون كدام كشور را مشخص نساخته اند كه درعقب ماجرای خونین یكشنبه قرار داشته باشند مگر وزیر داخله افغانستان شبكه جلال الدین حقانی را طراح این حمله میداند، شبكه كه یك بخش كلیدی گروه طالبان را تشكیل میدهد، رهبران این گروه جلال الدین حقانی و پسرش سراج الدین حقانی در لست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد قراردارند و یك شبكه ضد تروریستی بین المللی كه ازسو امریكا رهبری میشود در صدد گرفتاری آنان اند و برای رسیدن به این هدف مقداری پول به عنوان پاداش نیز تعین گردیده است.

 پنتاگون وزارت دفاع امریكا نیز گفته است كه شبكه سراج الدین حقانی در عقب ماجرا های خونین روز یكشنبه در كابل و بخش های دیگر از افغانستان دست دارد.

 پنتاگون از شبكه سراج الدین حقانی به عنوان خطر ناكترین جناح طالبان یاد میكند كه عمدتاً" از سوی اعراب افراطی حمایت میشود، این شبكه مسوول چندین واقعه تروریستی علیه جان عساكر افغان و خارجی است .

 یك عضو پیشین اداره امنیت ملی میگوید شبكه حقانی یك چهره مهم آی اس آی در بازی افغانستان است، این شبكه نسبت به هرجریان دیگر كه علیه حكومت حامدكرزی جنگ میكند از روابط عمیق با آی اس آی برخوردار است روابط این شبكه به حدی با آی اس آی نزدیك است كه این شبكه یك وسیله برای پیشبرد مقاصد استخباراتی تنهانیست، بلكه شبكه حقانی خود اكنون به بخشی از آی اس آی تبدیل گردیده و افراد رهبری كننده آن القاب و رتب این سازمان استخباراتی را حصول نموده اند.

واكنش بین المللی نسبت به حوادث كه به روز یكشنبه در افغانستان اتفاق افتاد، صریح و گسترده بود حتی پاره از كشور ها این حملات را با منافع امنیتی  ارتباط داده و نسبت به پیامد آن هشدار دادند.

هیلری کلنتن وزیر خارجه امریكا گفت فشار های آنكشور بر حكومت پاكستان ازدیاد خواهد یافت تا شبكه حقانی به صورت كل مهار گردد.

خانم كلنتن از شبكه حقانی به عنوان دشمن یاد كرد كه نسبت به دشمنی با امریكا مصمم است و حوادث اخیر در كابل و حصص دیگر از افغانستان، آغاز و انجام این دشمنی نیست .

او گفته است كه امریكا از هر وسیله استفاده میكند تا شبكه حقانی نابود گردد و دراین رابطه بر پاكستان فشار ها بیشتر خواهد شد.

اظهارات خانم كلنتن در حالی بیان میشود كه اسلام آباد وواشنگتن بعداز واقعه مهمند ایجنسی كه درسال گذشته باعث قتل 26 نظامی آنكشور شد دربی باوری و بی اعتمادی به سوی هم نگاه میكنند. احتمالاً امریكا از برخی امكانات ریزرف علیه پاكستان منجمله ادامه حملات هواپیما های بدون سرنشین همچنان استفاده خواهد کردودر چنین حملات بیشتر افراد القاعده و قوماندانان گروه طالبان هدف قرارگرفته اند .

 هند دوستان سنتی افغانستان و دشمن دیرین پاكستان حوادث روز یكشنبه را هشداری علیه منافع امنیتی خود دانسته است.

 آی كی انتونی، وزیر دفاع هند به روز دوشنبه درجمع از فرماندهان نیروی زمینی ارتش آنكشور گفت، حوادث اخیر در افغانستان هشداری علیه آنكشور است و از نیرو های امنیتی هند خواست تا نسبت به انكشافات در منطقه هوشیار باشند او هشدار دادكه اوضاع در افغانستان و همسایه آن پاكستان همچنان نیازمند توجه جدی است

وزیر دفاع هند تاكید داشته كه آنكشور با توجه به انكشافات اخیر درافغانستان همچنان به استقرار یك نظام كثرت گرا و عاری از مداخله بیرونی متعهداست .

سفیر امریكا در كابل حوادث روز یكشنبه را زنگ خطری دانسته و گفت هرگاه ما به فکرخروج زود هنگام ازاین كشور باشیم در حقیقت دعوتنامه را برای طالبان و القاعده فرستاده ایم و آنان را دعوت به بازگشت نموده ایم به همین ترتیب برخی دیگر ازكشورهای خارجی به گونه اشاره كرده اندكه حوادث اخیر درافغانستان بیشتر ریشه بیرونی دارد تا عوامل داخلی ، به باور آگاهان سیاسی با درنظر داشت انكشافات اخیر در افغانستان و حملات مرگبار روز یكشنبه دراین كشور كه درجریان آن برخی منابع دیپلوماتیك نیز هدف قرارگرفتند، انگشت بازهم به سوی پاكستان خواهد بود تا فعالیت گروپ های تروریستی منجمله شبكه حقانی را در آنكشور مهارنماند و از تبدیل شدن بیشتر پاكستان به محل امن فعالیت افراطیون جلوگیری گردد .

 این در حالیست كه آصف علی زرداری رییس جمهور و حنا ربانی وزیر خارجه پاكستان در اولین ساعات، حملات بركابل و چند شهر دیگر افغانستان را محكوم كرده و از ایستادگی وهمكاری با افغانها سخن گفته اند.

عتیق الله امر خیل یكی از جنرالان سابق ارتش افغانستان میگوید، حملات رویداد اخیر در كابل و چند ولایت نشان دادكه كسانی هستند كه برمختل ساختن روند صلح و مذاكره كار میكنند و آنها می خواهندكه به اهداف خود برسند.

كشورپاكستان این رویدادرا نكوهش كرده است .

درحالیكه گفته میشود شبكه حقانی كه حمایت پاكستان را با خود دارد دراین حملات نقش داشته است.

 جنرال امرخیل از مقامات دولتی میخواهد كه دربرابر چنین حركات از خود واكنش قاطع تر نشان دهند ضمناً" او به بازنگری در شیوه فعالیت ارگانهای امنیتی نیز تاكید میكند.

احمدسعیدی كارشناس مسایل سیاسی میگوید دررویداد اخیر طالبان خواستند كه قدرت نمائی كنند كه ما می توانیم در خود پایتخت و در نزدیكی نهادهای دیپلوماتیك چنین حملات را انجام دهند . بدون شك این حركات زاده فكر و اندیشه یك طالب نیست بلكه ناشی از یك برنامه هماهنگ استخباراتی است، ازطرف دیگر خلا های را دربخش های كشفی و استخباراتی افغانستان نمایان ساخت كه باید به آن توجه شود.

 یك شهروند كابل به این عقیده است كه جنگجویان درحملات شان بیشتر از ساختمان های نیمه كاره استفاده می نمایند و معمولاً این حملات با امكانات خوب لوژستیكی و تسلیحاتی همراه است.

 به باور این شهروندكابل احتمالاً" تسلیحات و امكانات جنگی درمیان مواد ساختمانی به این ساختمان ها انتقال یابد از طرف دیگر موجودیت كارگران خارجی در چنین ساختمان ها میتواند مشكل ساز باشد كه باید به آن توجه کرد .

محمد صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله میگوید، ما متوجه چنین مشكلات هستیم او تائید كرد كه ه‍ژده تن از كارگران ساختمانی غرض تحقیق بازداشت شده اند، مگر حكم كرده نمیتوانیم كه این كارگران در وقایع اخیر دست داشته باشند، ضمناً" او گفت كه پولیس غرض مقابله با چنین حوادث راهكار و شیوه های جدید را بر خواهد گزید  .

 از گفته های بالا چنین برمیاید كه بازهم حوادث دركشورریشه دربیرون دارد متاسفانه بازهم از برخی خلاهای امنیتی و خوش باوری های در جامعه افغانی استفاده شده و بازهم خون افغانها بر بازی گرفته شد و باردیگر شجاعت و درایت سربازان شجاع افغان به امتحان گرفته شد .

 مردم آرزو دارند تا جواب منابع دیپلوماتیك و سیاسی دركشور در برابر چنین حوادث همانند نیروهای امنیتی قاطع باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا